Beskrivning av ställverksanläggningen
vid
STOCKHOLM C
Härtill ritning Siiö nr 8117
10. Manövrering
Knappsatser
De tre knappsatserna för anläggningens manövrering är
placerade på manöverbordet på tågexpeditionen vid
Stockholm C. Satserna innehåller två knappsystem, varav det
ena omfattar 10 utpekningsknappar, numrerade från 0 till 9 och det
andra 35 verkställighetsknappar, numrerade från 1 till 35.
Utpekning
Med de förstnämnda knapparna utpekas signaler, slutpunkter,
växlar, spårspärrar, spårsträckor,
fällbommar och delområden, genom att man slår ned motsvarande
tresiffriga nummer med knapparna. För de 9 delområdena gäller
därvid följande nummer.
Älvsjö - Stockholm S
|
220
|
Stockholm S
|
270
|
Stockholm S - Stockholm C personbangård
|
310
|
Stockholm C personbangård
|
350
|
Stockholm C personbangård - Tomteboda Ö
|
630
|
Tomteboda Ö - Sundbyberg
|
670
|
Tomteboda Ö - Solna
|
690
|
Solna
|
790
|
Sundbyberg
|
950
|
Vid all utpekning får högst två nummer i taget utpekas
före varje verkställighet. De sex siffrorna skall därvid vara
utpekade inom 9 sek och verkställighetsmanöver skall följa
inom 5 sek efter avslutad utpekning. Utpekad siffra eller utpekat nummer
kan annulleras genom intryckning av knapp 35 bland de nedan beskrivna verkställighetsknapparna.
Så snart som man från en knappsats har utpekat ett tresiffrigt
nummer, är det ej möjligt att från någon annan knappsats
uppkoppla ett nummer inom samma delområde eller i gränserna
till detta.
I knappsatserna är anordnad en vit lampa, som tänds med fast
sken, så snart som först nedslagen siffra har registrerats
i utpekningsregistret och med blinkande sken, när två eller
flera siffror felaktigt har utpekats samtidigt. Lampan släcks ca 1
sek efter det att verkställighetsknapp har manövrerats. Vid användning
av verkställighetsknapp 35 släcks dock lampan direkt.
Verkställighet
Verkställighetsknapparna är placerade i 7 vågräta
rader med 5 knappar i varje rad. Med undantag för vägvalsknapparna
28, 29 och 30 får endast en verkställighetsknapp i taget manövreras
vid varje verkställighet. De olika knapparna används för
följande ändamål.
1. Nödstoppställning av signaler
2. Manuell utlösning av växlingsväg
3. Nödfallsutlösning av tågväg
4. Utan funktion
5. Reserv
6. Stoppställning av signal
7. Återtagning av stopp i A-signal eller B-signal
8. Signalering med dvärgsignal vid passage av infartsignal
i stoppställning
9. Reserv
10. Reserv
11. Tändning av stopplykta i slutpunkt av avkortad infartstågväg
12. Släckning av dito
13. Automatdrift hos fällbommar
14. Plattformsdrift hos fällbommar
15. Återtagning av driftform hos fällbommar
16. Signalering enligt säo fig 5 d hos dvärgsignal
17. Återtagning av dito
18. Medgivande till lokal omläggning av växel eller spårspärr
m m
19. Återtagning av dito
20. Extra spärrning av växel eller spårspärr
21. Återtagning av dito
22. Spårdisposition
23. Återtagning av dito
24. Snösmältning eller snöblåsning
25. Återtagning av dito
26. Omläggning av växel eller spårspärr från
normalläge till omlagt läge eller fällning av fällbommar
27. Omläggning av växel eller spår spärr från
omlagt läge till normalläge eller lyftning av fällbommar
28. Val av 2:dra växlingsväg eller tågväg
29. Val av 3:dj e växlingsväg eller tågväg
30. Val av 4:de växlingsväg eller tågväg
31. Växlingsväg
32. Tågväg
33. Automatisk körsignalupprepning
34. Återtagning av uppkopplad läggning av växlingsväg
eller tågväg
35. Annullering av utpekat nummer.
Växlingsvägar och tågvägar
Vid läggning och låsning av växlingsväg eller tågväg
inslås numret på den signal, som utgör vägens
börjanpunkt jämte numret på den signal (ev slutpunkt),
som utgör vägens slutpunkt. Verkställighet sker genom intryckning
av knapp 31 för växlingsväg och knapp 32 eller 33 för
tågväg. Den sistnämnda knappen används, när
tågväg önskas lagd och låst för automatiskt
upprepad körsignalgivning. När verkställighetsknappen har
manövrerats, läggs och låses alla växlar och
spårspärrar automatiskt i rätt läge för vägen
i fråga, varjämte alla för vägen gällande signaler
automatiskt ställs till kör (ev varsamhet). Föreligger hinder
för vägens läggning eller låsning, magasineras uppkopplingen
automatiskt i upptagna områden, intill dess läggningen och låsningen
är möjlig. Varje växel, spårspärr eller signal
kan nämligen mottaga och behålla en uppkoppling. Därest
uppkopplingen önskas återtagen, utpekas delområdets
nummer, varefter knapp 34 intrycks. Härvid återtas samtliga
inom delområdet förekommande magasinerade uppkopplingar.
Växlingsväg eller tågväg, vars börjanpunkt
och slutpunkt ej ligger inom samma delområde, måste läggas
och låsas i två steg genom ovan angiven manövrering inom
varje delområde. Samma villkor gäller för läggning
och låsning av växlingsväg eller tågväg,
som har sin börjanpunkt inom södra eller norra delen av Stockholm
C personbangårds område och sin slutpunkt inom den motsatta
delen av detta bangårdsområde. När växlingsväg
eller tågväg kan ges olika sträckning mellan given börjanpunkt
och slutpunkt, väljer manöversystemet automatiskt den för
vänstertrafikering av spårområdet närmaste vägen,
önskas annat vägval, inslås omedelbart efter utpekning
av signalnummerna och före intryckning av annan verkställighetsknapp
någon av vägvalsknapparna 28, 29 eller 30.
När växlingsväg ej har utlösts automatiskt av framgående
växlingsrörelse, kan växlingsvägen utlösas manuellt,
genom att de i växlingsvägen ingående signalernas nummer
utpekas, varefter den med 2 märkta knappen intrycks. När
tågväg ej har utlösts av framgående tåg, kan
tågvägen nödfallsutlösas på motsvarande sätt,
varvid den med 3 märkta verkställighetsknappen används.
Signaler
Signal - inklusive A-signalerna vid Stockholm C personbangård och
B-signalerna i Stockholm S - kan när som helst ställas till stopp
genom utpekning av signalens nummer och intryckning av knapp 6. Vid återtagning
av stoppsignal i A-signal eller B-signal utpekas signalens nummer och intrycks
knapp 7. Därest samtliga signaler inom ett visst delområde önskas
ställda till stopp, utpekas delområdets nummer, varefter knapp
1 intrycks. I nödfall kan denna stoppställning ske genom intryckning
av en tidigare omnämnd röd tryckknapp. När stoppställning
utförs för ett helt delområde, återtas automatiskt
samtliga inom området magasinerade uppkopplingar av växlingsvägar
och tågvägar.
När stopplykta i slutpunkt av avkortad infartstågväg
skall tändas, utpekas lyktans nummer och intrycks knapp 11. Så
länge som infartstågväg ej är klargjord, kan lyktan
när som helst släckas efter nummerutpekning genom intryckning
av knapp 12. När infartstågväg är klargjord, släcks
lyktan automatiskt först ca 1 min efter det att tåg har inkommit
till tåg spåret eller efter det att tågväg en har
nödfallsutlösts.
När dvärgsignal, som är placerad under huvudsignal för
infart till bangårdsområde, skall ställas till kör,
trots att huvudsignalen i samband med tågvägs läggning
ej kan visa kör, utpekas signalens nummer och intrycks knapp 8.
När dvärgsignal skall visa signalbild enligt säo fig
5 d, utpekas signalens nummer och intrycks knapp 16. Signalbilden återtas
efter signalutpekning genom intryckning av knapp 17.
Avgångssignal eller signal till backning av tåg kan ej ges
från knappsatsen.
Växlar och spårspärrar
Vid omläggning av växel eller spår spärr från
normalläge till omlagt läge utpekas växel- resp spårspärrnumret,
varefter knapp 26 intrycks. Vid omläggning till normalläge sker
verkställighet med knapp 27. Vid dessa omläggningar kan i nödfall
spärrning från fordon i eller i närheten av växel
eller spårspärr bortkopplas genom intryckning av en tidigare
omnämnd blå tryckknapp. Knappen skall påverkas,
samtidigt som verkställighetsknapp 26 eller 27 intrycks.
Medgivande till lokal omläggning av växel eller spårspärr
ges efter utpekning av växel- resp spårspärrrnumret genom
intryckning av knapp 18. Medgivandet återtas efter växel- resp
spårspärrutpekning genom intryckning av knapp 19.
Den rörliga Årstabron är i manövreringshänseende
hänförlig till enbart lokalt omläggbar växel.
Centralt omläggbar växel eller spårspärr kan spärras
extra för omläggning efter utpekning av växel- resp spårspärrnumret
genom intryckning av knapp 20. Spärrningen upphävs efter nummerutpekning
genom intryckning av knapp 21,
Snösmältning eller snöblåsning i växlar startas
inom varje delområde, genom att områdets nummer utpekas och
knapp 24 intrycks. Snörengöringen avbryts efter utpekning av delområdets
nummer genom intryckning av knapp 25.
Spårdisposition
Vid spårdisposition kan körsignalgivning mot det disponerade
spårområdet spärras genom utpekning av spårsträckas
nummer samt intryckning av knapp 22. Spärrningen återtas efter
spårsträckas utpekning genom intryckning av knapp 23.
Fällbommar
Fällbommar kan inrättas för automatdrift eller plattformsdrift
efter utpekning av fällboms nummer och intryckning av knapp 13 resp
14. Driftformerna återtas efter nummerutpekning
genom intryckning av knapp 15. Fällbommar kan även fällas
och lyftas direkt från knappsatsen, varvid fällboms båda
nummer utpekas och knapp 26 resp 27 intrycks.
Sundbyberg
Medgivande till lokal manövrering av den del av ställverksanläggningen,
som omfattar Sundbybergs stationsområde, ges efter utpekning av delområdesnumret
950 genom intryckning av knapp 18. Medgivandet återtas efter utpekning
av delområdesnumret genom intryckning av knapp 19.
Nästa avsnitt
Innehållsförteckning
Sidan om reläställverk av Cst-typ
Startsidan
Sidan uppdaterad den 10 november 2006