Det är vid Ringvägen som järnvägen från centrala Stockholm numera kommer ut i dagsljuset. Men ännu på 1980-talet låg linjen i skärning som korsades av broar för Rosenlundsgatan respektive Ringvägen.
De svarvita bilder nedan är från tiden 1957 - 1962 [Järnvägsmuseet]:
Utsikt från Rosenlundsgatan mot Ringvägen.
Till vänster går spåret mot Hammarbyhamnarna in i tunneln under Södersjukhuset.
Här har fotografen gått upp på berget vid Sköldgatan och vänt sig i riktning mot bangården.
Ett kvarter som in på 1980-talet var i stort sett obebyggt. Luth & Roséns anläggning uppe till höger.
Nu har fotografen vänt sig om. Södersjukhuset uppe till vänster, Årstabrons lyftbrodel längst till höger.
Bostadsbarackerna vid Ringvägen - Tantogatan har numera ersatts av höga hus; bilden nedan är från december 2018.
Ringvägen i förgrunden, gångbro i bakgrunden. Någon av SNJ dieselmotorvagnar på väg söderut.
Södersjukhusets och sockerbrukets personalbostäder i bakgrunden [Järnvägsmuseet].
Ringvägens viadukt sedd från gångbron vid Tanto [Järnvägsmuseet].
Samma plats på 1980-talet:
Ringvägens viadukt ersätts av ett provisorium innan järnvägens skärning mellan Rosenlundsgatan och Ringvägen däckas
över för att ge plats för ytterligare bostäder i anslutning till den nya bebyggelsen vid Sköldgatan.