|
|
|
Centrallås i Äppelbo (Dalarna).
Från ritning från 1930-talet. Denna station hade fjäderväxlar;
ungefär samma teknik som nu används på radioblocksträckorna.
|
Centrallås i Vimo vid Inlandsbanan
1978. Tågvägshandtag på höger sida. Ersatte
ett knappställverk, som visat sig vara onödigt. |
Centrallås på Stjärnsfors
vid NKlJ 1976. Tillsynes hemmabyggd anordning. |
|
|
|
En nyare typ av centrallås. Tågvägshandtagen
sitter på apparatens framsida, och det finns en enkel illuminerad
spårplan. Örsundsbro (Uppsala - Enköping) 1980. Själva
bron låg till höger på spårplanen, och om bilden
hade varit tydligare hade det synts en kontrollampa för förregling
av denna svängbro (trots att bron var fastgjord sedan länge)
|
Ännu modernare centrallås.
Säve (Bohusbanan) 1977. Apparaten har bara något år
tidigare ersatt ett vevställverk, men ser redan medfaren ut. |
Fåker vid Inlandsbanan 1978. Ett
helt nytt centrallås, som skulle ersätta semaforer manövrerade
från ställbock. |
|
|
|
Köping hade så sent som 1975
centrallås. Vid tågmöte utplacerades en man vid vardera
ingångsväxeln. I möjligaste mån lades möten
vid andra stationer. Centrallåset skall ha tagits i bruk 1968, tidigare
fanns enklare mekaniska anläggningar bl a för korsningen med
1093-banan till Riddarhyttan [Blomme, Bertil: "Från SWB till
Västerås trafikområde" Västerås 1974, sid 95].
|
Vara hade också en hel del
tågmöten, och inga centralställda växlar. Bilden
togs 1977. Centrallåset fanns kvar till omkring 1990, då
det ersattes av ett reläställverk med manöverapparat invid
den fjärrstyrningsapparatur för Håkantorp, som redan
tidigare fanns på tågexpeditionen. |
Storuman 1980. Detta centrallås
var av uddatyp. Den illuminerade spårplanen ger ett hemmasnickrat
intryck. Det finns lägeskontroll på de tågvägsskiljande
växlarna. Anläggningsritning och ritning illuminerad spårplan [Sveriges Järnvägsmuseum] |
Det finns en bild från omkring 1910; huset såg då ut exakt som 70 år senare - förutom att målningen var i bättre skick [Källgård, B. et al: "Lidköping - Håkantorps Järnväg 1877 1977 2077" s 17] |
Undantagsvis har det funnits flera lokala
centrallås på en bangård. I enstaka fall har centrallås
placerats i må byggnader (Växjö hade ett av
de sista exemplen på en sådan kur). I Lidköping fanns ännu 1980, när jag tog dessa bilder, ett centralt centrallås på stationshusets yttervägg, och dessutom ett lokalt i vardera bangårdsänden. Bilden till vänster: I stationens västra ände (bortom den rörliga bron sett från stationshuset) fanns ett centrallås i ett lustigt litet hus. Är det signalkarlens cykel som står i cykelstället? Eller har han kommit med bilen som står invid kuren? Från denna kur sköttes bl a ett flertal vägskyddsanläggningar. Bilden till höger: Centrallåskuren i östra bangårdsänden var avsevärt enklare, men hade i varje fall en bänk för personalen - på solsidan. Inte långt efter att jag tagit kurbilderna installerades en ny centrallåsapparat som behärskar hela bangården. 2006 blev de tågvägsskiljande växlarna centralt omläggbara. Man har även kompletterat med spårledningar. Bilden nedan visar det nya centrallåset vid stationshuset 1997. Sedan 2008 finns samma apparat i en ny tågexpeditionsbyggnad. |
|