|
Ritningarna med svart bakgrund är
från 1942 (för Djursholms Ekeby - Roslags Näsby finns
även en ritning från 1943, efter att även denna sträcka
försetts med automatisk linjeblockering). Signalbeteckningarna har nu ändrats. Tidigare var alla signaler (inklusive huvudsignaler vid Stocksund och södra änden av Ösby) numrerade i löpande följd från H1, vilken var första blocksignalen efter Stockholm Ö. Nästa blocksignal på uppspåret var H2 etc, ända fram till infartssignalen i Ösby, som var H11. Sedan fortsatte numreringen tillbaka mot Stockholm på nedspåret. H20 var sista blocksignalen före infarten till Stockholm Ö. På ritningarna från 1942 ser man, att blocksignalerna vid uppspåret har jämna nummer, på nedspåret udda. Båda spårens signalnumrering utgår nu från Stockholm Ö. H1 är alltså sista blocksignalen före infarten, och H2 första blocksignalen efter Stockholm Ö. Huvudsignalerna vid Stocksund och Djursholms Ösby har nu separata beteckningar, och ingår inte i H-serien. |