Fjärrstyrning av Älvsjö, Sundbyberg och Solna från Stockholm C närställverk
När man under 1950-talet planerade för reläställverk
vid Stockholm C var tanken att ställverket skulle omfatta även de närliggande
stationerna Älvsjö, Sundbyberg och Solna. Senast i början på 1960-talet bestämdes
att dessa tre bangårdar skulle få egna signalsäkerhetsanläggningar, som normalt
skulle manövreras från närställverket vid Stockholm C. Manövreringen skulle ske
på ett sådant sätt att det upplevdes som ett enda ställverk.
Med tanke på bangårdarnas storlek och den intensiva trafiken skulle det inte bli
möjligt att överföra order och indikeringar med det vanliga reläbaserade fjb-systemet.
För att få tillräcklig kapacitet måste andra lösningar väljas. Överföringen av
kommandon från Stockholm C till de andra bangårdarna var först tänkt
att ske med det som normalt var indikeringsdelen i relä-fjb. Då skulle fler order kunna överföras. Utrustning
för detta anskaffades men installerades inte. Istället tycks man ha valt en
speciallösning med 18 trådar per understation för att föra över kommandon.
För att få tillräcklig kapacitet för indikeringar till Stockholm
C valdes troligen det elektroniska fjb-systemet JZA 50. På blockschemat nedan (1966)
ser det dock ut som om JZA 50 skulle användas både för order och indikeringar:
[Sveriges Järnvägsmuseum]
CTC
Startsidan
Sidan uppdaterad den 25 maj 2014