Tjenstgörings-Reglemente
vid
STATENS JERNVÄGAR
1862
KAP. II.
Säkerhets- och Försiktighetsmått.
§ 1.
Den första och vigtigaste skyldigheten all tjenstgöring å
jernväg är det säkra skyndsamma fortskaffandet af passagerare
och gods, och tillhör det derför enhvar af jernvägens tjenstepersonal
att, i händelse något tillfälligt hinder för
trafiken på banan upptäckes, detsamma,
så fort sig göra låter, undanrödja; alltid först
ihågkommande att genom rätt signal varna ankommande tåg.
Hvarje vårdslöshet och försummelse i vidtagne
åtgärder för att skydda lif och egendom straffas på
det strängaste, äfven om ingen olycka inträffat.
— Sker någon skada, är den felaktige dessutom
underkastad bestraffning enligt lag.
§ 2.
Hvad härefter anbefalles för bantåg gäller äfven
för ensamt lokomotiv, och intager då lokomotiv-föraren konduktörens
ställe.
§ 3. Hufvudspåret fritt
Ensamt lokomotiv eller lös vagn får ej
stå på hufvudspåret, utan skola sådane vara ställde
på sidospår, och vagnarne der vara väl stängde. Isynnerhet
är detta högst nödvändigt om nätterna, och skola,
der fasta klotsar finnas öfver sidospåren, desamma vara tillåsta.
§ 4. Rörelser å hufvudspåret
skyddas
Lokomotiv eller vagn får ej bringas öfver
hufvudspåret, eller in på detsamma från sidospår,
utan att signalkarl är derom underrättad, och stoppsignal varit
tillräcklig tid uppe, för att varna ett kommande tåg. På
samma sätt förhålles, när helst något hinder
för tågs gång ställes på banan; och
är detta synnerligen vigtigt att ihågkomma vid mellanstationer.
§ 5. Befäl å station
Hvar och en som förer befäl, eller tjenstgör vid ett
tåg eller lokomotiv, står under stations-inspektorens order
så länge tåget eller lokomotivet är inom stationen;
och får ingen föra lokomotiv eller tåg på banan
utan att ega full kännedom om gällande föreskrifter i hvad
som rörer bantågs gång och signaler m. m., eller utan
att vara försedd med behörig tidtabell.
§ 6. Rätt afgångstid
Bantåg får ej lemna station utan stations-inspektorens
tillåtelse, och aldrig före den för tåget bestämda
afgångstiden, ej heller förr än Tio (10) minuter
efter ett framför gående tåg.
§ 7. Snöyra
Om stark snöyra skulle inträffa så
att det befaras att bantåget ej kan framgå till nästa
station, bör detsamma icke afsändas, synnerligen om det ej är
full dager.
§ 8. Afstånd mellan tåg
Bantåg eller ensamt lokomotiv får ej nalkas
ett framför gående på närmare distans än
2000 fot, så vida icke serskildt derom är anbefaldt.
§ 9. Befäl å tåg
Sedan ett tåg lemnat stationen har konduktören högsta
befälet på detsamma, och skola hansorder af all till tåget
hörande betjening åtlydas. Lokomotivföraren
har dock ansvaret för tågets säkerhet och rätta
fart, i enlighet med tidtabellen och öfrige föreskrifter.
Om genom olyckshändelse eller bristfällighet å vagn
eller lokomotiv, eller genom annan tilldragelse, tåget
kommer att stadna på banan, är lokomotivföraren den, som anordnar de åtgärder, hvilka skola vidtagas för
att åter få tåget i gång. Konduktören
deremot skall ansvara för signaleringen och för vidtagandet
af alla i öfrigt erforderlige åtgärder för skyddande
samt vidare fortskaffande af passagerare och gods, äfvensom
för buds afsändande; dock får härvid icke
hjelp, och isynnerhet ej lokomotiv, eftersändas utan
lokomotivförarens medgifvande eller begäran. — Anhållan om
hjelp eller lokomotiv från en station bör vara skriftlig, eller
ske medelst telegraf.
Om lokomotiv eller vagn är eftersänd, får tåget
ej röras från stället förrän hjelp-lokomotivet
eller vagnen anländt, med mindre än de i §§ 13 och
14 anbefallde försigtighetsmått vidtagas, nemligen att en man
går i förväg på 2,400 fots (800 stegs) afstånd,
för att medelst signaler varna kommande lokomotiv o. s. v. — Vid ankomsten
till närmaste station göres halt, och lokomotivet eller
ytterligare order inväntas.
Då högre jernvägs-tjensteman anländer till stället
öfvertager han befälet, och redan vidtagne åtgärder
anmälas till honom.
§ 10. Tågens hastighet
I och för tågens fart på banan anbefalles
följande:
1:o. Tidtabellen skall så punktligt som möjligt
följas, och intet tåg. får afgå före den bestämda
tiden.
2:o. Passagerare-tåg eller ensamt lokomotiv får
aldrig, äfven på rak och horisontel bana, gå med större hastighet än 5 mil i timman eller
3000 fot i minuten, blandadt gods- och passagerare-tåg
ej hastigare än 4 mil i timman eller 2,400
fot i minuten, och ensamt godståg ej hastigare än
3 mil i timman eller 1800 fot i minuten.
3:o. Banföreningar få ej passeras med större hastighet
än 1 1/2 mil i timman eller 900 fot i minuten, och sido-eller korsspår
ej hastigare än 4 mil i timman eller 600 fot i minuten.
4:o. Farten skall saktas:
då station passeras;
» motvexel nalkas;
» ett annat tåg är synligt i sidospår;
» tåg går genom spår-vexel;
» menniskor, djur eller andra hinder synas på
banan, eller grindar befinnas öppna och kreatur äro i närheten
;
» signalerna ej kunna rigtigt urskiljas,
eller signal alldeles saknas der den skulle finnas;
» skarp kurva, djupa
sprängningar eller bro passeras;
» varsamhets-signaler visas, eller annat föremål
upptäckes på banan, hvilket kan anses såsom varning.
5:o. Vidare skall tåget med synnerlig uppmärksamhet och varsamhet
föras fram:
då banan repareras eller något fel derå
förefinnes, äfvensom
då under dimma eller snöyra vägöfvergångar eller stationer nalkas; och bör härvid
hvisslan ofta ljuda.
6:0. Utför lutningar på banan får tåg
aldrig gå med starkare fart, än att full kontroll kan hållas
med bromsarne.
§ 11. Bromsning
Bromsarne skola alltid varsamt användas, och böra i allmänhet,
då ett tåg skall stadna, de eftersta åtskrufvas först.
Om något är felaktigt på lokomotivet eller någon
fara är för handen, skola dock alla bromsarne skyndsamt och med
kraft åtskrufvas. Så snart ett tåg stadnat på horisontel
bana skola bromsarne lossas.
Om möjligt är, bör undvikas att stadna ett tåg
på broar, vägöfvergångar, brantare stigningar på
banan eller under vägbroar.
§ 12. Reglor för tågs stadnande
Då ett tåg skall stadna bör noga tagas i betraktande,
om rälerna äro våta eller islupna, äfvensom
tågets tyngd, emedan dessa omständigheter i hög grad inverka
på tiden för ångans afstängande och bromsarnes användande;
och bör tåget aldrig nalkas en station med sådan fart,
att bromsarne behöfva häftigt åtskrufvas.
§ 13. Tåg stadnar
eller föres tillbaka
Sedan ett tåg är afsändt på banan, får de
endast gå framåt och icke stadna förrän vid ankomst
till station. Skulle dock genom olycka eller annan oförutsedd
händelse ett tåg stadna på banan, skall i främsta
rummet dragas försorg om passagerarnes säkerhet, och signaler,
till skydd emot efterkommande tåg, skyndsamt anbringas, såsom
uti Kap. III föreskrifvet är. Sedan det hinder blifvit undanröjdt,
som föranledt uppehållet, skall tåget genast fortsätta.
Om behöfligt är, skall genom signaler, telegraf eller ilbud närmaste
station om händelsen underrättas, på det hjelp må
erhållas; och må ingen af jernvägens betjening eller extra
arbetare vägra eller undandraga sig att utföra hvad dem vid dylika
tillfällen anbefalles af befälet vid tåget, eller af den
vid stället närvarande som högsta befälet hafver. — Om
ett tåg ovilkorligen måste föras tillbaka, får det
ej ske utan att en man går hela tiden i förväg långs
banan på ett afstånd af minst 2,400 fot (800 steg) före
tåget, härunder visande signal för att stoppa ett kommande
tåg; tågets fart får ej öfverstiga den hastighet,
hvarmed en karl med skyndsamhet kan gå framför lokomotivet, och
ånghvisslan skall ofta ljuda. Vid ankomst till närmaste station
skall halt göras.
§ 14 Del af tåg
lemnas efter
Om någon del af ett tåg måste lemnas efter
på banan, skall alltid genom närmaste signalkarl eller banvakt
dragas försorg om att signal visas på behörigt afstånd,
och i god tid, för att varna efterkommande tåg; och bör
en man qvarstadna för att vakta vagnarne. Anmälan skall härom
göras vid tågets framkomst till närmaste station för
att få de lemnade vagnarne afhemtade. Efterkommande lokomotiv får
ej skjuta fram sålunda lemnade vagnar, utan att samma försigtighetsmått
dervid vidtages, som då tåg föres tillbaka (se § 13),
nemligen att en man hela tiden går framföre för att stoppa
möjligen kommande lokomotiv, så vida ej skriftlig försäkran
kommit från den station, dit tåget anländt, att intet lokomotiv
sändes till möte, och att således banan är fri. Sändes
lokomotiv tillbaka för att upphemta lemnade eller lossgångna
vagnar, måste det med mycken försigtighet gå tillbaka,
och ånghvisslan skall ofta ljuda.
§. 15. Vagn går loss
Om under gång en del af tåget skulle gå loss, böra
bromsarne på den lossgångna delen genast hårdt ansättas;
deremot får lokomotivet och den främre delen af tåget ej
stadna, förrän den eftersta eller lossgångna delen står
fullkomligt stilla; och skall sedan den främre delen långsamt
och försigtigt skjutas tillbaka, för att åter tillkopplas.
§ 16 Skadad vagn
.
Om vagn är så illa skadad, att den ej vidare
kan fortgå i tåget, måste den skyndsamt
undanskaffas, så att hinder för trafiken ej må förorsakas.
§ 17. Eldsvåda å tåg
Om eld upptäckes å ett tåg, skall
detsamma bringas att stadna så fort som möjligt, signal för
att varna efterkommande tåg utsättas, och den brinnande vagnen
med det snaraste från de andra afskiljas. Intet försök att
med tåget uppnå tillgängligt vatten får göras,
om detta är mer än omkring 1000 fot aflägset. Med så
mycket vatten som kan undvaras från tendern försökes släckningen.
§ 18 . Extra tåg
Extratåg bör ej afsändas utan att vara bekantgjordt långs
linien. Skulle ett extratåg dock komma att följa tätt efter
ett ordinarie, och tiden ej medgifva att på förhand härom
underrätta, får ej förglömmas, att vid den station,
hvarifrån extratåg skall följa, de tågsignaler anbringas,
som i kap. III, § 37 för extratåg föreskrifne äro;
och skall konduktören å framför gående tåg erhålla
en skriftlig underrättelse om extratåget, hvilken underrättelse
äfven skall förevisas lokomotivföraren. — I
detta sednare fall, då tåg följer så
tätt efter ett annat, att det genom signaler å det
framför gående bekantgöres, anses båda tågen
som delar af ett och samma, ehuru de ej få gå närmare
hvarandra, än med minst 10 minuters mellantid.
Detta bör noga ihågkommas vid de stationer der
tåg skola mötas och invänta hvarandra (se vidare § 19).—
Då extratåg är bekantgjordt, vare sig genom meddelande
långs linien eller genom signal på föregående tåg,
får ingen, som dermed skall taga befattning, lemna sin post,
förrän äfven extratåget passerat.
Kongl. Styrelsens för Statens jernvägstrafik
Cirkulär (N:o 64)
utfärdadt den 23 Mars 1865,
innehållande
Tillägg till Tjenstgöringsreglementets
Kap. II § 18.
Utsändes extratåg eller ensamt lokomotiv, utan att sådant
kunnat, på sätt tjenstgöringsreglementets Kap. II §
18 bestämmer, förut bekantgöras, får tågets hastighet
ej öfverstiga två och en half mil i timmen, så vida ej
Intendenten i särskildt fall annorlunda förordnar; och skall tjenstepersonalen
på detta tåg eller lokomotiv, i hvad på hvar och en beror,
ställa sig till efterrättelse, förutom hvad tjenstgöringsreglementet
och för tillfället utgifna order innehålla, följande
föreskrifter, neml.:
att med största uppmärksamhet iakttaga alla signaler, som af
banans bevakning eller arbetsmanskap gifvas,
att med yttersta försigtighet nalkas vägöfvergångar,
rörliga broar, banföreningar och stationer, samt
att i allmänhet framgå med den varsamhet att tåget kan
i händelse af fara stoppas.
Stationsföreståndaren å den station, hvarifrån
lokomotivet eller extratåget utgår, skall till lokomotivföraren
och, då vagnar medfölja, äfven till konduktören eller
den som dennes tjenst förrättar, öfverlemna en utskrift
af den för ifrågavarande fall af trafikdirektören utfärdade
order eller tidtabell; och skall såväl lokomotivföraren
som konduktören, på en annan vid stationen qvarvarande
utskrift af samma order, teckna sitt namn såsom erkännande
att ordern blifvit af honom, på sätt nämndt är, emottagen
samt riktigt uppfattad. Stockholm som ofvan.
C. O. TROILIUS.
.
G. Limnell,,
Stockholm, tryckt hos Joh. Beckman, 1865.
§ 19. Tåg skola mötas
I tidtabellerna är anmärkt vid hvilka stationer tåg skola
möta eller passera hvarandra; och anbefalles härvid följande,
som, vid tjenstens förlust och ansvar enligt Kongl. Maj:ts fridlysningsstadga,
skall med största noggrannhet iakttagas och åtlydas af stations-inspektorer,
konduktörer och lokomotivförare, samt alla
öfrige som vederbör
:
1:o. Det till stationen inkomna tåget får ej vidare afgå,
förrän äfven det väntade tåget har på stationen
fullständigt inkommit och stadnat, samt upplysning erhållits:
-
att intet extratåg kommer efter;
att intet hinder för tågets gång förefinnes, och
att ingen vagn är lemnad efter på banan.
Om ett extratåg följer ett annat, och endast genom
signaler på framförgående är bekantgjordt,
ihågkommes:
att båda tågen anses endast som delar af ett och samma,
och
att således extratåget skall inväntas, såväl
som det framför detsamma gående ordinarie.
2:o. Skulle ett tåg, som vid station har att invänta ett annat,
blifva uppehållet i 20 minuter efter den utsatte afgångstiden,
utan att det väntade tåget är synligt, skall stations-inspektoren
genom telegraf långs linien efterhöra hvarest det befinner sig,
och skall sådan förfrågan skyndsamt besvaras äfvensom
upplysning lemnas, huru länge det väntade tåget anses ytterligare
blifva uppehållet. — Om stationsinspektoren, genom de underrättelser
han sålunda erhållit, blifvit öfvertygad om att tåget
måste vänta ytterligare 1 timma, skall han per telegraf härom
underrätta trafik-direktören, som då anbefaller hvilka
åtgärder skola vidtagas; härvid ihågkommande att
passagerare-tåg böra alltid i första rummet, med minsta
uppehåll, fortskaffas.
3:o. Om trafik-direktören anser nödigt att tågen skola
förändra mötesplatser, förfares dervid sålunda:
Han afsänder per telegraf order långs linien, att
nämnde tåg skola qvarstadna å de stationer, der de för
tillfället äro. På de vid stationerna utskrifne depescherna
teckna konduktörer och lokomotivförare sina namn, såsom erkännande
af delfångne order. Stations-inspektorerna inrapportera att ordern
blifvit åtlydd.
Härefter anbefaller trafik-direktören nya mötesplatser,
och skall vid dessa iakttagas detsamma som vid ankomst till mötesplatser
i allmänhet föreskrifvet är.
En afskrift af telegrafdepeschen lemnas till konduktören,
och en till lokomotivföraren, och på den hos stations-inspektoren
qvarblifvande depeschen tagas deras erkännanden af delfångna
och förstådda order. Sedan detta är verkstäldt,
rapporteras härom till trafik-direktören, hvarefter
tågen afsändas och gå enligt den till konduktörer
och lokomotivförare utlemnade telegrafdepesch, hvilken
nu utgör ny tidtabell, hvarefter de hafva sig att rätta.
4:o. Skulle tåg som inkommit till en station af någon
oförutsedd händelse ej tills vidare derifrån kunna
afgå, skall sådant skyndsamt rapporteras till trafikdirektören,
som vidtager nödige mått och steg, så att ej den öfriga
trafiken å banan hindras eller uppehälles. Om tåg stadnar
på banan mellan tvänne stationer, skall, så snart
underrättelse derom kommit till endera stationen, trafik-direktören
genast derom underrättas. Om order sedermera ankomma
till någon station att nämnde tåg, åter i gång,
skall qvarhållas, böra stoppsignaler derstädes i så
god tid visas, att tåget ej må passera. Konduktörens och
lokomotivförarens erkännanden tagas å ordern, såsom
förut anbefaldt är.
5:o. Vid telegrafering, äfvensom i allmänhet, benämnas
ordinarie tågen enligt deras rigtning, beskaffenhet och n:o, t. ex.
»Nedg. passageraretåg N:o 4». Extra tåg benämnas
enligt deras rigtning samt tiden för afgång från utgångsstationen,
t. ex. »Uppg. extra tåg, Göteborg 10,30' f.
m.»
6:0. Om telegraf ej finnes eller är obrukbar, måste tåg
ovilkorligen invänta hvarandra vid de bestämda mötesplatserna,
tilldess order genom ilbud hinna ankomma.
§ 20. Mötesspår fritt
Vid de stationer, der serskilda sidospår finnas
för införande af tåg som skall invänta ett passerande
tåg, få dessa sidospår aldrig användas till annat
ändamål.
§ 21 Ballastspår
Då ballasttåg inkommit uti sidospår, hvarest arbete
skall försiggå, måste genast spårvexeln tillåsas,
och blifver förmannen för ballastningen härför närmast
ansvarig, äfvensom för spårvexelns tillåsande sedan
tåget efter verkstäldt arbete åter utkommit från
sidospåret. Likaledes blifver förmannen ansvarig för att
tåget ej lemnar sidospåret och passerar hnfvudlinien på
andra än härför bestämda tider, äfvensom att alla
serskilde instruktioner rörande ballastarbetet noga efterföljas.
§ 22. Reparation å banan
Inga reparationer eller arbeten som förhindraa trafiken få
försiggå, utan att säker underrättelse först inhemtats,
att intet tåg är på den delen af banan å hvilken arbetet
skall verkställas, samt att bestämda order äro gifne till
närmaste stationer å ömse sidor, att tåg, som dit ankommer,
skall stoppas. Inga dylika arbeten få företagas utan trafik-direktörens
kunskap, på det han må vidtaga för trafikens skyddande lämpliga
mått och steg. 1,800 fot (600 steg) på ömse sidor om stället,
hvarest reparation pågår, skall stoppsignal vara utsatt.
§ 23. Arbetsvagn å banan
Ingen arbetsvagn får vara uti hufvudspåret, utom när
den användes i tjensten under banmästares serskilda tillsyn, och
då endast på bestämda order, samt sedan alla försigtighetsmått
att förekomma olycka i händelse af ett tågs ankomst äro
vidtagne. Om genom försummelse dylik vagn finnes på banan och
tåg höres komma, skall vagnen genast kastas ur spåret och
tillräckligt utrymme lemnas för passerande tåg.
§ 24. Eldsvåda å
banan
Om eld upptäckes å banan, skall den som först varseblifver
det skyndsamt söka anskaffa hjelp. Hvar och en som utan fara för
trafikens säkerhet kan lemna sin post skall ofördröjligen
begifva sig till släckningen. — Samma föreskrifter följas
i händelse af annan olycka på banan, hvarvid skyndsam hjelp är
af nöden.
§ 25. Eldfarligt gods å
station
Om krut eller andra lätt antändbara varor äro lemnade
vid en station, böra de genast täckas med en pressenning.
.
§ 26.
Rådighet och raskhet vid förekommande olycksfall äro
egenskaper som utvisa personalens duglighet och hufvudsakligen bidraga
till erhållande af uppmuntran och befordran; börande hvar och
en vid tillfällen af olycka ihågkomma, att anordningar som säkert
leda till målet i allmänhet bespara mesta tid.
Originaltext till ovanstånde
Kompletteringar och preciseringar genom cirkulär 203 1867
Signaler
Innehållsförteckning för reglementet
Startsidan
Sidan uppdaterad den 10 februari 2022