Tjenstgörings-Reglemente
vid
STATENS JERNVÄGAR
1862
KAP. III.
Signaler.
A. Fasta och Hand-signaler.
§ 1 Signalfärger.
Signalerna skola vara kända och kunna utföras af all vid
jernvägen anställd personal.
Färger, antagna för signaleringen, äro:
Rödt: signal till Stopp.
Grönt: »
» Varsamhet.
Hvitt: »
» Allt-väl.
§ 2 Fasta dagsignaler.
Semaphor-signalerna äro konstruerade med tvenne armar, och göres
signalen alltid med den armen som är till venster om signalstolpen,
såsom denne synes från ett annalkande tåg eller lokomotiv;
den motsatte armen står alltid horizontel.
Stoppsignalen är venstra semaphore-armen upplyftad till horisontel
ställning; ut-föres och bibehålies då något
hinder för tågs gång förefinnes eller då någon
bristfällighet å banan upptäckes, som ger anledning förmoda
fara vara å färde; äfvensom i 5 minuter efter det lokomotiv
eller tåg passerat.
Varsamhets-signalen är venstra semaphore-armen i 45 graders vinkel
mot signalstolpen; utföres och bibehålies när lokomotiv
eller tåg endast långsamt får framgå; äfvensom
i 5 minuter efter stoppsignalens nedtagande, sedan lokomotiv eller tåg
passerat.
Allt-väl-signalen är venstra armen nedfälld inom signalstolpen,
och sålunda ej synlig från ankommande tåg.
Med skif-signalen utvisas stopp-signal genom skifvan vriden tvärs
för banan, och således synlig från ankommande lokomotiv,
och allt-väl-signal genom skifvan långs banan.
§ 3. Handsignaler vid full dager
Stopp-signalen utvisas med en röd flagga, som, för
att vara mera synlig, bör föras fram och åter från
ena sidan till den andra (den signalerande stående vänd mot ankommande
tåg); eller, i brist på flagga genom båda armarnes uppsträckning
(se teckningen).
Hvarje föremål hastigt fördt fram och tillbaka, eller
armarne i häftig rörelse utvisa »Fara» och nödvändigheten
att skyndsamt stoppa.
Varsamhets-signalen utvisas med grön flagga, eller, i brist
deraf, genom ena armen uppsträckt (se teckningen); den signalerande
vänd mot ankommande tåg.
Allt-väl-signalen utvisas genom ena armen utsträckt
tvärs mot rälerne (se teckningen).
Denna sednare signal användes egentligen inom stationerna, såsom
tecken åt lokomotivföraren att sätta i gång eller
fortsätta. Långs banan skola vakterne, om allting är klart,
stå vände med ansigtet mot banan och ögonen fästade
på tåget, samt hållande de hopvecklade signalflaggorna
såsom till »I armen gevär».
§ 4. Fasta natt-signaler
Natt-signaler, anbringade på semaphor- och skif-signaler eller
andra fasta punkter, utföras medelst lyktorna som der finnas.
Stopp-signalen är röda skenet och visas då ankommande
lokomotiv ej får passera, äfvensom i 5 minuter sedan tåg
eller lokomotiv passerat.
Varsamhets-signalen utvisas genom gröna skenet och användes
då stället skall långsamt befaras, äfvensom 5 minuter
efter stopp-signalens nedtagande, sedan tåg eller lokomotiv
passerat.
Allt-väl-signalen är lyktans hvita sken och användes
då banan är fri från alla hinder och tåg eller
lokomotiv får fortsätta med föreskrifven fart.
§ 5. Handsignaler i mörker
eller dimma
Stopp-signalen utvisas genom lyktans röda sken, eller hvilket
sken som helst. fördt upp och ned.
Varsamhets-signalen genom gröna skenet, eller hvilket sken
som helst fördt långsamt fram och åter från höger
till venster, samt
Allt-väl-signalen genom hvita skenet; detsamma fördt
i cirkel användes då tåg skall sätta i gång,
eller då det inom en station skall fortgå.
Då med handlykta signal till »Varsamhet» eller »Stopp»
göres, bör lyktan föras så som i föregående
momenter föreskrifvet är, för att skilja den från
en fast signal.
§ 6. Reglor för signalering
Vid användande af ofvannämnde signaler må ihågkommas:
att då ett tåg passerat en signalstolpe och signalen derefter
skall föras till »Stopp», får detta ej verkställas
förrän lokomotivet passerat signalstolpen.
Hvar och en af banans personal som är med hand-signaler och lykta
försedd skall, då tåg passerar, stadigt visa den signal
som erfordras, tilldess hela tåget passerat, och endast förändra
signalen om något å tåget upptäckes som dertill
kan föranleda. Då hela tåget passerat, skall genast lyktans
sken visas framåt lokomotivet, för att tillkännagifva
att alla vagnarne äro med; och skall den som signalerar dervid ställa
sig på en plats, hvarifrån skenet blir väl synligt.
§ 7. Signallyktornas tändning
Signal-lyktorna långs banan skola vara tända i skymningen
eller vid solens nedgång, samt brinna tilldess sista tåget
för natten passerat, hvarefter de släckas. Afven
i månsken, likasom i dimma, eller när helst
det är någon svårighet att på
afstånd se dagsignalerna, skola lyktorna vara tända. I
skymning och dagning skola dag- och nattsignaler göras samtidigt,
och först vid fullt dagsljus få lyktorna släckas.
§ 8. Rätt signalkarl
Ingen annan än den rätta signalkarlen får, utom i nödfall,
ändra en gjord signal.
§ 9. Stoppsignal får
ej passeras
Signal till »Stopp» får icke af lokomotiv
eller vagn passeras, utan skall lokomotivföraren ovilkorligen stadna,
och signalkarlens meddelande först inhemtas, eller signal
till »Framåt» inväntas.
Då signal till »Stopp» vid station eller banförening
gifves, måste tåget stadna före ankomsten till spårvexeln,
och i sednare fallet sä långt från densamma, att ingen
fara kan uppstå för passerande tåg. Först när
signal gifves till »Varsamhet» får» tåget
fortgå.
§ 10. Om signal ej
åtlydes
Den som icke åtlyder en gifven signal, antingen orsaken till
densamma är känd eller icke, blifver på det strängaste
straffad.
§. 11 Ständig stoppsignal
Vid alla stationer och banföreningar skall signalen
till »Stopp» ständigt vara uppe, och förändras
till »Varsamhet» vid lokomotivs eller tågs ankomst,
endast såvida banan är klar och tåget får passera.
Är platsen försedd med skif-signal, hvarmed varsamhets-signalen
ej vid dagsljus kan gifvas, visas i stället allt-väl-signalen
vid sådane tillfällen.
Då lokomotiv eller vagn skall vexlas in uti annat spår
vid en station, skall fasta signalen till »Stopp» derstädes
oförändrad bibehållas, äfven om signalstolpen måste
passeras, emedan de är under skydd af denna signal som skjutningen
af vagnarne verkställes, och bör härvid lokomotiv eller
vagn ej gå längre ut på hufvudspåret än
som för vexlingen är nödvändigt. Endast handsignaler
användas vid dylika tillfällen. Då det är någon
svårighet att se en längre sträcka af banan,
skall dessutom, då vagnar måste passera signalstolpen för
vexling en man med handsignal ställas omkring 1,200
fot (400 steg) utanför stationen, för att varna kommande
lokomotiv. Då man vid en mellanstation önskar stoppa
ett förbipasserande lokomotiv, för att taga vagnar
m. m., får icke den fasta signalen användas, emedan den
endast, är ämnad att utvisa om hinder på banan finnes eller
ej, utan skola härvid handsignaler å stationen begagnas.
§ 12. Signal när tåg följer
för nära ett annat
Når helst ett tåg följer ett annat
inom 5 minuter, skall den som det varseblifver, åt eftersta
tåget visa signal till »Stopp»; följer det inom 10
minuter, signal till »Varsamhet». Då ett tåg
stoppas, skall signalkarlen alltid uppgifva orsaken dertill, och derefter
må, om omständigheterna så tillåta, tåget
få långsamt fortgå vidare.
Om ett ensamt lokomotiv nalkas ett framför gående närmare
än 2000 fot, skall den som det varseblifver visa »Varsamhets-signalen».
§ 13. Signal för hinder
å banan
Hvar och en af jernvägspersonalen som upptäcker någon
bristfällighet å banan, eller något annat hinder å
densamma, hvarigenom fara för ankommande tåg kan uppstå,
skall skyndsamligen vidtaga alla mått och steg, för att genom
signaler varna ankommande tåg, och sedermera anmäla förhållandet,
så att hindret må blifva undanröjdt. Stopp-signalen skall
visas minst på 1,800 fot eller 600 steg från stället der
faran förefinnes, åt det.hållet hvarifrån tåget
väntas.
§ 14. Signal vid banföreningar
Vid banföreningar äro 2:ne signalstolpar, en för hvarje
bana, och gifvas signalerna å dem lika med öfriga signaler,
utom att signal till »Allt-väl» aldrig der användes,
emedan banförening alltid måste passeras långsamt.
§ 15. Signal vid
vägöfvergångar
Vid vägöfvergångar skall »Stopp-signalen»
visas åt båda hållen, så länge grind är stängd öfver banan.
§ 16. Signal saknas
Om vid något ställe, hvarest signal bör finnas, densamma
helt och hållet saknas, skall lokomotivföraren stadna
och öfvertyga sig att banan är fri, innan han fortsätter.
Förhållandet rapporteras.
§ 17. Varsamhetssignal för
fel å banan
Om banan på något ställe är bristfällig
eller under reparation, och derför endast får långsamt
passeras, böra vid hvar dera ändan
af den i sådant skick varande bansträckan,
och på ett afstånd ifrån denna af omkring 600 fot, utsättas
gröna signaler. Är sträckan längre än 2000
fot, bör på samma ställe ännu en grön signal
visas, och ytterligare en för hvarje 2000 fot.
§ 18. Personer som signalera
Hvarje i tjenstgöring varande konduktör, lokomotivförare,
signalkarl, ban- och grindvakt, spårvexlare samt förman för
arbetare på banan, skall vara försedd med signalflaggor och
lykta, och är ansvarig för att signaleffekterna äro till
hands, alltid i god ordning och brukbart skick samt färdige till
begagnande.
Om någon brist eller felaktighet å signaleffekterna förefinnes,
skall sådant genast anmälas till närmaste station, eller
den hufvudstation hvartill distriktet hörer, för erhållande
af nya eller fullt brukbara.
§ 19 Signal i olag
Skulle fast signal vara i olag, måste en man med handsignaler
ställas derstädes, eller på något afstånd,
i förväg mot tåg som väntas; detta allt efter omständigheterna.
I stark dimma och vid stationer, der fasta signaler ej finnas, måste
detta sednare försiktighetsmått, när så erfordras, äfven
vidtagas.
B. Knall-signaler.
§ 20. Om knallsignalers
begagnande
Dessa signaler nedläggas på rälerna, med den tryckta
sidan uppåt och blyremsorna nedvikne på sidorna om rälerna.
Då lokomotiv passerar öfver en sådan signal, exploderar
laddningen med skarp knall, och är detta signal till lokomotivföraren
att stadna. Knallsignalerna skola begagnas vid här nedan omnämnde
tillfällen, och på samma gång skola äfven dag- eller
nattsignaler visas. Knallsignaler böra isynnerhet användas i mörker
och dimma.
Vid utläggandet af knallsignaler bör ihågkommas, att
här nedan uppgifne afstånd äro beräknade för horisontel
bana, och att, der banan lutar utföre, afstånden skola något
ökas
.
§ 21. Knallsignalers utläggning
från tåg, bakåt
Om någonting händt ett tåg, hvarigenom linien blifvit
stängd, skall konduktören genast sända en man långs
banan tillbaka, som under gåendet visar den röda signalen och
på hvarje 600 fot (200 steg) nedlägger en knallsignal samt på
1,800 fots (600 stegs) afstånd från det ställe, hvarest
tåget stadnat, 2:ne signaler med 50 fots mellanrum. Samme man skall
qvarstadna vid de sist nedlagda knallsignalerna och der visa den röda
flaggan eller, om det är i mörker, den röda lyktan; och får
han ej lemna sin post förrän han blifvit återkallad eller
aflöst.
Passerar samme man under gåendet någon signalkarl, skall
denne underrättas om, tilldragelsen, på det han må visa
stopp-signalen; med utläggandet af knallsignalerna fortsattes dock,
såsom ofvan anbefaldt är. Skulle likväl 1,800 fots afstånd
inträffa nära en signalkarl, tillsäges denne att bevaka knallsignalerna,
och den som utsändts från tåget begifver sig då
skyndsamligen tillbaka, för att biträda.
§ 22. Knallsignalers utläggning
från tåg, framåt
Eldaren eller annan person utsändes framför tåget,
för att på samma sätt genom knallsignaler varna möjligen
ankommande lokomotiv; dock bör den som utlägger signalerna framåt
ej qvarstadna vid de 2:ne sist utlagde, utan genast återvända.
§ 23. Lokomotiv anländer
under utläggningen
Förmärker den som utgår med signalerna lokomotiv komma,
skall han genast nedlägga 2:ne knallsignaler, visa den röda
flaggan eller lyktan, samt göra allt för att väcka lokomotivförarens
uppmärksamhet. Sedan lokomotivet stadnat och upplysning lemnats, fortsattes
med utläggandet af signalerna. Det sist anlända tåget skall,
efter ankomsten till hindret, sända en man att nedlägga nya signaler
på rälerne i stället för dem som redan exploderat samt
för att aflösa den person som först blifvit utsänd.
§ 24. Knallsignaler då tåg
går för sakta
Skulle ett tåg, af en eller annan orsak, nödgas gå
så långsamt på banan, att fara för efterkommande
tåg möjligen kan vara för handen, tillsägas vakter,
som anträffas, att nedlägga knallsignaler till varning, samt att
visa gröna flaggan eller lyktan; anträffas ej någon vakt,
och annat tåg är nära efter, måste en man afstiga samt
på omkring 1,200 fot (400 steg) från tåget, nedlägga
2:ne knallsignaler och derefter försöka skyndsamt återupphinna
eget tåg, eller medfölja på det efterkommande.
§ 25. Knallsignaler då
tåg äro för nära hvarandra
Dessutom skola knallsignaler användas i alla andra fall då
ett tåg eller lokomotiv följer eller anses följa för
nära inpå ett föregående.
§ 26. Knallsignaler från
ensamt lokomotiv
Om ensamt, lokomotiv stadnar på banan, sändes
eldaren tillbaka att utlägga knallsignalerna; dock, som han är.behöflig
vid lokomotivet, qvarstadnar han ej vid de sist utlagde, utan återvänder,
sedan närmaste vakt tillsagts att bevaka signalerna, eller också
ditsändes någon annan, vid banan anställd person. Härvid
ihågkommes likväl, att signalkarl vid fast signal ej får
aflägsna sig derifrån mer än omkring 600 fot. och att grindvakt
vid större landsväg ej får lemna sin post.
§ 27. Knallsignaler för
hinder å banan
I händelse af hinder på banan, eller om någon
våda befaras för lokomotiv eller banan, skall den vakt som först
märker hindret eller faran nedlägga knallsignaler på rälerna,
såsom förut anbefaldt är, till dess stället, hvarest
faran finnes, är sålunda skyddadt på 1,800 fots afstånd
åt båda hållen; dock först åt det håll,
hvarifrån tåg väntas. I mörker eller dimma är
detta isynnerhet maktpåliggande.
§ 28. Reglor då
knallsignal passeras
Då lokomotiv passerar öfver en knallsignal och denna exploderar,
skall lokomotivföraren söka skyndsamt bringa lokomotivet att
stadna, samt signalera bromsarnes åtskrufning. Om tåget kan
stadna så snart, att det ej passerar långt förbi den vid
signalerna utposterade personen, inhemtas hans meddelande, och tåget
framgår derefter till hindret, hvarunder hvisslan ofta bör ljuda.
Kan signalkarls meddelande ej inhemtas, må tåget, efter att
hafva stadnat, åter långsamt och försigtigt fortgå
till hindret, eller till närmaste signalkarl, af hvilken upplysning
kan erhållas. I mörker eller dimma skall dervid en man, försedd
med lykta, springa i förväg framför tåget tills hindret
anträffas, eller till närmaste signalkarl.
§ 29. Knallsignalers borttagande
Då tåget är färdigt att åter afgå,
hvilket tillkännagifves medelst hvisslan — ett långt och straxt
derpå ett kort ljud (»lossa bromsarne») — återgår
den, som utsändts från tåget, tillbaka till detsamma, härunder
upptagande knallsignalerna, utom de 2:ne sist utlagda, hvilka af närmaste
vakt borttagas, sedan han fullkomligt öfvertygat sig om att tåget
åter blifvit satt i gång och att banan är fri, samt att
ingen fara för ankommande tåg förefinnes. Hinner den som
varit utsänd med knallsignalerna ej tillbaka till tåget innan det
blifvit satt i gång, bör han gå till närmaste station
och derifrån med nästa tåg fortsätta vidare. Skulle
ingen af tåg-personalen vara qvar vid knallsignalerna, sändes någon
annan af banans betjening att upptaga dem som blifvit utlagde; och är
konduktör å ett tåg. eller lokomotivförare med ensamt
lokomotiv, ansvarig för att sådant verkställes innan tåget
åter fortsätter.
§ 30. Om bevakning vid
knallsignal saknas.
Om lokomotiv passerar öfver en knall-signal, och den exploderar,
men ingen person finnes till hands att upplysa om orsaken till signalens
dervaro, hvilket är ett tecken till att tåg stadnat på
banan, men sedan åter kunnat fortsätta, eller att långsamt
gående tåg är fram före, eller att i allmänhet
stället måste med synnerlig uppmärksamhet passeras, skall
farten genast saktas och tåget endast med mycken försigtighet
framgå till närmaste signalkarl, af hvilken upplysning kan vinnas,
antingen genom mundtligt meddelande eller genom visad signal. Går lokomotivet
öfver flera knallsignaler efter hvarandra, och ingen person finnes
till hands att gifva upplysning, är fara dock att förmoda; hvarför
tåget skall stadna och ej vidare fortgå, förrän banan
är noga undersökt och säker befunnen.
§ 31. Personer som skola inneha
knallsignaler
Hvarje konduktör, lokomotivförare, vakt på
banan samt förman vid arbeten, bör vara försedd
med knallsignaler, hvilka de alltid vid tjenstgöring
skola ha färdige till begagnande. Hvar och en som har befälet
vid en station skall äfven vara försedd med dylika signaler,
hvilka skola ligga i en olåst låda eller på en hylla,
i ändamål att vara lätt åtkomlige för de vid
stationen tjenstgörande personer, som om förvaringsstället
böra vara underrättade.
§ 32. Knallsignaler alltid
till hands
Alla härofvan nämnde personer äro ansvarige för att
ett tillräckligt förråd knallsignaler alltid finnes tillhands.
Då sådan signal förbrukats, bör detta skyndsamt
anmälas till erhållande af annan i ersättning.
C. Signaler å bantågen.
§ 33. Lyktor å lokomotiv
och tåg
Under gång på banan skall lokomotivet vara försedt
med en hvit och en röd lykta, som visa skenen framåt
(den hvita lyktan på samma sida lokomotivföraren står).
På tendern föres en röd lykta, som visar skenet bakåt.
På eftersta vagnen i tåget skola vara uppsatta 2:ne sidolyktor,
som visa hvitt sken framåt och rödt bakåt.
Om vagn vid en station aflemnas eller tillkopplas sist i tåget,
får ej förglömmas att, om så behöfves, baklyktorna
blifva förflyttade, så att de alltid äro på eftersta
vagnen.
§ 34. Lyktor å lokomotiv
med tendern före
Om lokomotivet går på banan med tendern före antingen
ensamt eller med tåg, skola lyktorna vara omflyttade.
§ 35. Tid för lyktornas
tändning
Dessa lyktor skola under gång vara tända samma tider och
tillfällen, som för öfriga signal-lyktor föreskrifvet
är, samt dessutom närhelst stations-inspektoren pröfvar
nödigt.
§ 36. Lyktornas
vård
För lyktornas goda skötsel, tändande och
anbringande på rätt plats ansvara: å lokomotiv och tender,
lokomotivföraren, och å tåg, konduktören.
Då ett tåg stadnar vid en station, skola lyktorna undersökas
och, om det erfordras, putsas eller, om de äro bristfälliga, mot
nya utbytas.
§ 37. Extratågs
signaler
Om ett extra tåg skall följa ett ordinarie tåg, skall
å det sistnämnda vara anbringad, om dagen en röd skärm
eller flagga bakpå den eftersta vagnen, och om natten eller i dimma
en röd lykta; och skola dessa signaler borttagas vid den station, hvarest
extra tåget skall stadna. En hvit skärm med rödt kryss i
midten, eller ock en grön lykta, bakpå sista vagnen i ett tåg,
användes för att utvisa det ett extra tåg kommer från
motsatt håll.
§ 38. Arbetstågs
signal
Då arbetståg äro anordnade på någon bansträcka,
utvisas medelst en hvit skärm eller lykta bakpå sista
vagnen i ett tåg eller å lokomotiv, att intet
vidare arbetståg för dagen kommer att passera.
§ 39. Signalering från
konduktören till föraren
Konduktören kan väcka lokomotivförarens uppmärksamhet
om klocka finnes å tendern, hvartill antingen en lina är
sträckt långs vagnarne, eller ock en telegrafledning
anbringad från den plats konduktören innnehafver. Om inga
sådana medel finnas, kan ifrågavarande ändamål uppnås
derigenom at bromsen hårdt åtskrufvas och derefter hastigt lossas.
Detta, upprepadt några gånger, kännes på lokomotivet
genom de ryckningar det förorsakar i vagnarne. Genom visandet af flagga
eller lykta signalerar konduktören sedan till lokomotivföraren.
D. Signaler ined Ånghvisslan och Signalpiporna.
§ 40. Signal till afgång
Då ett tåg skall sättas i gång, gifver stations-inspektoren
tecken dertill medelst en stöt i signalpipan jemte handsignal,
hvarpå lokomotivföraren låter ånghvisslan ljuda,
och straxt derefter sätter i gång.
§ 41. Signaler med
ånghvisslan
Medelst ånghvisslan gifver lokomotivföraren signaler af olika
betydelse, enligt vad här nedan nämnes:
En stöt eller ett kort ljud betyder att lokomotivet sättes
i gång, eller utgör en varning åt personer på
banan.
3:ne korta stötar är signal att bromsarne skola åtskrufvas.
Samma signal, upprepad, betyder att fara är å färde, eller
att bromsarne skola skyndsamt och med kraft åtskrufvas.
Ett långt och straxt derefter ett kort ljud tillkännagifver
att bromsarne skola lossas.
Flera korta stötar efter hvarandra är signal att tåget
stadnat på banan, och att hjelp behöfves. Tåg-befälet
drager försorg om signalering till skydd för ankommande tåg,
närmaste vakter uppsätta stopp-signal, och hvarje i
granskapet varande arbetare skyndar till stället för
att biträda.
Hvisslan bör dessutom ljuda med längre uthållande
jemna toner vid tågs annalkande till stationer, banföreningar,
vägöfvergångar, tunlar, äfvensom vid skarpa kurvor,
der utsigten är bortskymd, så att tåget ej kan varseblifvas
förrän nära inpå, och är detta isynnerhet vigtigt
att iakttaga under dimma och mörker, eller då tåget är
efter sin vanliga tid, likasom vid extratåg, hvars afgångs- och
ankomst-tid ej är förut långs banan bekantgjordt, eller då
ensamt lokomotiv passerar banan utan att förut vara tillkännagifvet.
Allt onödigt begagnande af hvisslan förbjudes.
§ 42. Om hvisslan
oförmodadt höres från tåg framföre
Om lokomotiv- eller tågpersonalen oväntadt får
höra hvisslan ljuda från annat lokomotiv framföre,
då veterligen intet annat tåg bör vara på banan,
skola, enär å enkel bana fara lättligen är att
förmoda, alla åtgärder genast vidtagas för att stadna
eget tåg, och skall derjemte med korta mellanstunder hvisslan ljuda,
dock ej med mycket uthållande toner.
Originaltext för ovanstående
Innehållsförteckning för reglementet
Startsidan
Sidan uppdaterad den 31 oktober 2006