Linjeblockering
Med linjeblockering avses ett tekniskt system som reglerar att endast
ett tåg åt gången får åtkomst till en blocksträcka.
Signalen vid början av sträckan kan inte visa kör förrän sträckan
är frigiven. Frigivning kan ske först när t ex föregående
tåg påverkat en rälskontakt och isolerad räl vid slutet
av sträckan. På enkelspår, eller dubbelriktade sträckor
på dubbelspår, måste även körriktningen vara
rätt inställd. Alternativt system är tåganmälan
via telegraf eller telefon. Tåganmälan sker enligt en noga fastställd
ritual, och kompletteras med att tågpersonalen skall kontrollera tågmöten.
Även detta system ger därmed hög säkerhet.
Från omkring 1900 infördes manuell linjeblockering på
vissa dubbelspårssträckor. Utbyggnaden upphörde under 1920-talet,
eftersom tåganmälan gav nästan samma säkerhet utan
investeringar i blockapparater och utfartssignaler, och dessutom var enklare
att handhava vid obevakad körning, alltså att vissa stationer
eller blockposter av besparingsskäl tidvis är obevakade.
Endast några få enkelspårssträckor fick linjeblockering
under tiden fram till 1920-talet. Exempel är Uppsala C- Uppsala N och
Södertälje S - Södertälje C. En specialvariant
av linjeblock är det elektriska tågstavssystem som under några
år användes på några av Roslagsbanans enkelspårssträckor.
Detta system bygger på att det för varje enkelspårssträcka
finns järnpinnar som föraren måste ha med sig för att
få köra på sträckan. Bara en pinne kan samtidigt vara
uttagen ur tågstavsinstrumenten (blockapparaterna).
På 1920-talet började SRJ och SJ med automatisk linjeblockering. Detta system, som
numera finns på nästan alla huvudlinjer i Sverige, kombinerar
säkerhet, kapacitet och ekonomi. Blocksignalerna regleras automatiskt
genom att tågen belägger spårledningar. Man kan därmed
placera blockposter där de behövs för att smidigt klara trafiken,
inte som tidigare med utgångspunkt från var det fanns personal
- t ex vid hållplatser och vägkorsningar - som kunde betjäna
blocksystemet. Med automatisk linjeblockering kan in- och utfartssignalerna
vid obevakade stationer fungera som blockposter.
Automatisk linjeblockering är normalt en förutsättning
för fjärrstyrning av linjestationernas signalsäkerhetsanläggningar
(CTC, fjärrblockering). En enklare
lösning är radioblock, som snart kommer i ny form genom ett för
hela Europa standardiserat system (ERTMS; European Rail Traffic Management System inklusive
ETCS;
European Train Control System) som bland annat kan realiseras som
s k transmission-based signalling. Automatisk
linjeblockering kombineras i Sverige numera i allmänhet med CTC, men
under de närmaste åren (2006 -) kommer ytterligare installationer
av enbart automatiskt linjeblock att genomföras främst i syfte
att ytterligare öka säkerheten. Samtliga dubbelspårssträckor
i Sverige har redan fjärrblockering (CTC och automatisk linjeblockering).
I slutet av 1940-talet inträffade en tågsammanstötning
på en av Roslagsbanans enkelspårssträckor utan linjeblockering.
Man införde därför i början av 1950-talet mellan Roslags
Näsby och Täby [kyrkby]) ett modernt reläbaserat manuellt
linjeblock, som Signalbolaget utvecklade och sålde till många
järnvägar utanför Sverige, bland
annat i Norge, Spanien och Egypten. Informationsöverföringen mellan stationerna
skedde på tvåtrådig ledning med både likström och växelström av tre olika frekvenser
(24, 38 och 60 Hz). För att frige sträckan, efter att slutsignalen kontrollerats,
sändes 60 och 38 Hz växelström. I vardera änden av blocksträckan fanns en kort spårledning.
Inom landet var intresset för manuella blocksystem fortfarande lågt, eftersom de "bara" ökade
säkerheten (och i någon mån snabbade upp tågexpedieringen). Från omkring 1950 och tio år framåt fanns från driftsidan på SJ ett tryck att införa
manuellt block på enkelspåriga huvudlinjer. 1949 fanns planer på att införa Signalbolagets (Ericsson) ännu ej färdigutvecklade
manuella blocksystem på två stationssträckor
mellan Ljusdal och Bollnäs. Vid samma tid utarbetade signalavdelningen inom
SJ elektrotekniska byrå en funktionsbeskrivning,
lite oklart om det gäller exakt samma lösning som Signalbolaget sedan marknadsförde,
Ett av SJ utvecklat system infördes senare på tre stationssträckor norr om Bollnäs.
Fram till 1956 var det vid SJ:s trafiksvaga linjer möjligt att
låta tåg mötas på obevakade stationer. Efter
flera olyckor stoppades denna möjlighet, vilket ledde till ökade
personalkostnader och tågindragningar. Det fanns ett intresse för
att införa ett enkelt blocksystem eller någon typ av fjärrmanövrerade
stopplyktor för att åter kunna tillåta möten på
obevakade stationer, men detta genomfördes aldrig. Numera finns
möjlighet till radiodirigerad trafik; FÖT; förenklad trafik
Detta har hittills emellertid endast utnyttjats på godsbanan
Örbyhus - Hallstavik.
Källor
Boberg, I: "Signalbolagets manuella blocksystem" i Ericsson Review 1955 sid 74 -
78
Startsidan
Sidan uppdaterad den 27 januari 2012