Signalsäkerhetsanläggningar i Karlstad
1869 blev Nordvästra stambanan klar från Kristinehamn
till Karlstad. Två år senare öppnades förlängningen
till Arvika. Stationen i Karlstad skyddades antagligen av skivsignaler
eller semaforer. Förregling mellan växlar och signaler
förekom inte i Sverige vid denna tid. Säkerhetsanordningarna
vid de två svängbroarna tycks också ha varit av enkelt
slag.
1904 öppnades den smalspåriga Karlstad - Munkfors järnväg.
Anslutningsstation till stambanan blev Karlstad östra. Några
år senare blev det smalspårsförbindelse till Karlstads
hamn, och 1914 inleddes trafiken på en första del av Karlstad
- Skoghalls järnväg. Även denna bana hade spårvidd 891
mm, och det fanns treskensspår mellan Karlstad Ö och Sjötullen,
där Skoghallsbanan avgrenades. Båda smalspårsbanorna inlemmades
i början av 1920-talet i Nordmark - Klarälvens Järnvägar;
NKlJ. 1938 utsträcktes treskensspåret till Skoghall. Vid de
enskilda banornas anslutningspunkter ordnades ganska omfattande signalsäkerhetsanläggningar.
Detta var ganska typiskt - SJ tycks ofta ha ställt större krav
på de enskilda järnvägsbolagen än på sina egna
anläggningar. SJ-stationen i Karlstad benämns Karlstad C från
1927.
Västra svängbron/Sjötullen
(Strand)
Karlstad/Karlstad C
Karlstad Ö, treskensspåret, Pråmkanalen
Källor
SJK 68: "Järnvägsdata 1999"
Kungliga Järnvägsstyrelsen, konstruktionsbyrån: Uppgifter
rörande växel- och signalsäkerhetsanläggningar vid
SJ. Band 1 och 8 , i SJ centralarkiv (numera Riksarkivet).
Arkivhandlingar från SJ andra distrikt, Göteborgs Landsarkiv
Arkivhandlingar från SJ signalavdelning, Riksarkivet Arninge
Banavdelningens berättelser, Kungliga Järnvägsstyrelsen
SJK arkeologfolder BR, Laxå - Kil - Charlottenberg, 1996
[Löf] Peter Löfs (numera ej längre tillgängliga?)
webbsidor om NKlJ
[Forsström] Per
Forsström
Startsidan
Sidan uppdaterad den 14 oktober 2007