När bilderna togs fanns uppenbarligen en omfattande hamnverksamhet i området kring
Barnängen (ovan). Längre norrut fanns en sektion med Vignolräler och utan hamnkranar
(nedan). Sannolikt två tjänstemän från Kungliga Järnvägsstyrelsen som inspekterar
spåranläggningarna. Hamnspåren tillhörde dock Stockholms stad.
I dag har det enda spåret gaturäler och ligger nära kajkanten (nedan). Före detta
Luma-fabriken syns i bakgrunden.
Väg- och järnvägsbroarna vid Danvikstull är på väg ned (ovan). Omfattande
bostadsbebyggelse både i f d hamnområdet och på Danviksklippan.
På 1930-talet fanns i denna del av hamnen en enstaka kran och några skjul. Danviksklippan
var helt kal och obebyggd. Vid Danvikstull fanns endast en bro (nuvarande järnvägs-
och bussbron) över Hammarbyleden.
Ovanligt nog fanns ljudsignaltavlan kvar, däremot ingen stopplykta och inga rester
av skyddande timmerjalusi. Vid norra tunnelmynningen fanns dock ännu på 1980-talet
en (normalt släckt) lykta, men antagligen hade den haft till uppgift att indikera om grindar var öppna eller stängda. Linjeboken 1981 nämner på sidan 138 "varningssignaler vid tunneln" som visar gult fast sken när grindarna i tunneln är öppna, annars gult blinkande.
Denna bild är sannolikt tagen vid södra tunnelmynningen; spåret tycks böja av åt
vänster
Numera slutar spåret någonstans i närheten av denna tunnelmynning, som alltså ligger
vid Masthamnen nedanför Fåfängan.
Vidare mot Stadsgården