|
Bilden till vänster är från Järnvägsmuseum i Stockholm i början av 1930-talet, och visar sal K, där utställningen inom området växel- och signalsäkerhetsanläggningar var inrymd. Den lilla ljussignalen i mitten skall ha varit den första i Sverige, och installerades vid Stockholm C 1917. Ljussignaler användes inledningsvis mest som utfartssignaler (mellansignaler). Signalen till vänster var av senare utförande, tillverkad av Avos i Örebro. Till höger en tvåvingad semafor med elektrisk drivanordning. ["Järnvägsmuseum", Stockholm 1934, sid 30 f] Bilden till höger visar huvud- och dvärgsignaler som någon gång i mitten av 1920-talet väntar på att levereras från AVOS i Örebro till Malmö och Flen [Sveriges Järnvägsmuseum] |
|
Bilden ovan: Skivförsignal i Älvsjö på 1910-talet. Signalen har AGA-blinkljus (gasbehållaren syns vid foten av signalmasten) och sidotågvägsvinge, något som testades på sträckan Stockholm - Saltskog (Södertälje). Med denna vinge kunde man differentiera informationen till föraren beroende på om den efterföljande huvudsignalen visade kör till huvudtågväg eller till sidotågväg - i det sistnämnda fallet krävdes inbromsning! Det finns en lykta bakom den gröna skivan och en till höger om vingen. AGA-bild hos Sveriges Järnvägsmuseum Ängelholm. Bilden till höger: Elektrisk ljusförsignal i Norsholm. Troligen 1920-talet. Smalspåret Kimstad - Norsholm går omedelbart till höger om signalen. Den kraftiga signalmasten och -utliggaren beror på, att signalen gäller mittspåret, som tillhör den normalspåriga stambanan. De flesta ljusförsignaler som installerades under 1920- och 1930-talen hade AGA gasbelysning, ett mindre antal hade elektriskt ljus och två separata lyktor. Den avbildade signalen är ovanlig, genom att den tycks vara en färgväxlarsignal med endast en ljusöppning både för vitt och grönt sken. Möjligen är det en strålkastarsignal från Union Switch & Signal Co som SJ provade på okänd plats, och som 1933 flyttades till Motala C [Bbr 554/32]. Bakgrundsskärmens målning är av en tidig typ. |
|
Jämförelse mellan signalbilder vid FS, ÖBB, CSD, CP, RENFE, SJ och MAV [International Railway Congress Association 1952]