[1915]
Werner Siemens och Georg Halske utvecklade på 1840-talet ett elektriskt telegrafsystem
baserat på visartelegraf. Företaget
Siemens & Halske startade 1847, och sålde snart utrustning till det nyupprättade
Kungliga Elektriska Telegrafverket i Sverige. När statens järnvägar startade
trafik på 1850-talet hade man visarapparater från Siemens & Halske både på stationerna
och tågen (tågapparaterna var avsedda att anslutas till telegraflinjen om tåget
blev stående mellan stationerna). För informationsöverföring på långa avstånd användes
istället morsetelegraf. Även morseapparaterna kom vanligen från Siemens & Halske.
Blockfält och annan utrustning för för linjeblockering, stationsblockering blev
snart en stor produkt. I slutet av 1800-talet utvecklades elektriska signalsäkerhetsanläggningar.
Det mesta tillverkades i S&H Blockwerk på bolagets område i Siemensstadt vid
Berlin. Nedan några bilder från en SuH-skrift utgiven 1915:
Blockverkets exteriör [1915] Anläggningen bombskadades 1944 svårt, vilket
medförde stora leveranssvårigheter.
[1915]
[1915]
Montering av växeldrivanordingar:
[1915]
I början av 1900-talet köpte svenska järnvägar blockapparater för linje- och stationsblockering
från S&H, och från cirka 1910 även ställverkssystem.
Blockapparat och ställverksapparat från S&H, Hagalund (Solna). Anläggningen
omfattade två ställverk och
togs i bruk cirka 1913 [Sveriges Järnvägsmuseum]
Några bilder på Siemens-leveranser till andra länder:
Leipzig [1915]
'
Langå, Danmark [1915]
Bruxelles Nord, ställverk 1 [1915]
Kombinerat mekaniskt och elektriskt ställverk [1915]
Ett Siemens växeldriv av den typ som installerades under 1910-talet:
[1915]
Under
första världskriget blev man på SJ oroliga för att Siemens inte skulle
kunna leverera. På okänt sätt fick L M Ericsson då möjlighet att tillverka utrustning
enligt ritningar från Siemens & Halske.
Nu kunde Siemens dock fortsätta att tillverka och leverera
signalteknisk utrustning, men i Sverige blev Ericsson snabbt marknadsledande och
Siemens fick en underordnad roll. Ännu under 1920-talet levererade S&H signalställverk
till SJ, bland annat för Alingsås och Malmbanan.
Mellan 1928 och 1948 ingick Siemens & Halskes järnvägssignalavdelning tillsammans
med Jüdel, Stahmer, Bruchsal och AEG signalavdelning i Vereinigte Eisenbahn-Signalwerke
VES.
Rläställverk utvecklades ganska sent, och den första anläggningen i reguljär drift
togs i bruk 1948. Redan mot slutet av 1930-talet kom dock några fjärrstyrda anläggningar
vid gruv- och industribanor, och fjärrstyrda ställverk påbörjades även för
raketanstalten vid Peenemünde, men färdigställdes aldrig. För
fjärrtågsspåren på Berlins Stadtbahn påbörjades en central indikeringsanläggning
med möjlighet att i viss omfattning fjärrmanövrera blocksignaler, och en liknande installation påbörjades
mellan Blankenheim och Nordhausen.
Några prototyper för lite större
reläställverk arbetades det också med mot slutet av andra världskriget,
men de blev troligen aldrig helt klara för drift.
Till Sverige sålde Siemens ett stort antal växeldriv samt (på 1960-talet) en rangeranläggning
för Hallsberg. På senare tid har Siemens levererat ett PLS-system för manövrering av reläställverket vid Stockholm C. De två största leveranserna till Sverige gick till järnvägar utanför
den statliga sfären:
- Privatbanan TGOJ, som på 1950-talet
köpte en totallösning med signalsäkerhetsanläggningar,
linjeblockering och CTC (fjärrstyrning). Nynäsbanan hade planer på att
köpa CTC från TGOJ, men detta blev inte av, kanske på grund av att SNJ togs över
av staten och senare helt infogades i SJ-nätet. Efter att TGOJ förstatligats har den med tiden
utslitna Siemensutrustningen med något undantag ersatts av annat
-
På 1990-talet sålde Siemens ett
komplett system (ställverk, block, fjärrmanövrering,
tågkontroll) till Stockholms tunnelbana I, även benämnd gröna linjen. Denna affär blev ökänd på grund av de
många problem som uppstod för trafiken. Till stor del tycks svårigheterna dock ha
utlösts av oklara och ogenomtänkta specifikationer från kunden.
En lyckad leverans från Siemens var däremot Södra Lidingöbanans ATC-system,
baserat på standardprodukten ZUB 122.
2013 ökade Siemens sin marknadsandel genom att köpa Invensys.
2018 kom uppgifter om att Alstom och Siemens vill slå samman sina järnvägsinriktade delar. Detta skulle i så fall bli världens största leverantör av signalteknik. I början av 2019 sade EU-kommissionen nej till denna fusion, och istället gick Alstom samman med Bombardier.
Annons i Järnvägsteknik 1957 nr 2
Källor
1893 - 1968, Svenska Siemens, Stockholm 1968
[1915] Elektrische Stellwerke für Weichen und Signale, Siemens & Halske A-G
1915
Sidan uppdaterad den 17 september 2022
Startsidan