Den planerade trafiken åskådliggörs tidtabellen. Ofta bytte man tidtabell varje år. Den grafiska tidtabellen visar alla tåg som linjer i ett koordinatsystem med stationer och hållplatser på y-axeln och tiden på x-axeln. Ett annat sätt att presentera tidtabellen var tidtabellsboken (del B). Där fanns för varje tåg en tabell med ankomst- och avgångstider till driftplatserna, uppgifter om vilka signalbilder föraren skulle förvänta sig samt andra säkerhetsrelaterade och praktiska anvisningar. Tidtabellsboken var optimerad för tågpersonalens behov. En tredje presentationsvy var tågordningen för en viss driftplats.
Säkerhetsordningen säo var det överordnade styrdokumentet för säkerheten på järnvägen. Säo hade ofta samma grundformat på alla järnvägsföretag, och kom i nya versioner med oftast några decenniers mellanrum. Alla järnvägar tillämpade dock inte senaste versionen.
Säo kompletterades med allmänna bestämmelser, som vanligen var intagna i tidtabellsboken (del A), och med särskilda föreskrifter.
Nattrafiken Stockholm - Roslags Näsby
Kl 6 - 12:
Kvällstrafiken på samma sträcka:
1974 tdt 2 giltig fr o m den 26 augusti
1978 tdt 4 giltig fr o m den 30 januari måndag - fredag lördag, sön- och helgdag
Stockholm - Rimbo - Norrtälje / Hallstavik / Uppsala och Österskärslinjen
Förklaringar, hastigheter, driftplatser (signalbilder mm)
Vägkorsningar, tågmöteskontroll på obevakad statoin mm
Tjänstgöring vid hållplatser, obevakade driftplatser mm
SRJ tidtabellsbok del I 1923 s 7 f: Hastigheten Dj Ekeby
- Faringe var 60 km/h för ångtåg. Stockholm - Dj Ekeby
gällde 55 km/h för ångtåg. För eltåg 40
km/h. Enmansvagn mellan Dj Ösby och Dj Ekeby fick dock bara köra
30 km/h. Nedsättningar fanns bl a vid Stockholm Ö, 10 - 15 km/h
vid infarten. Vid Stocksund gällde sth mellan 10 och 25 km/h - 10
km/h dock endast för "elektriska tåg som icke passera st. Vagn
kan befinna sig å tågspåret". Troligen avsågs att
två tåg kunde tas in på samma spår. Samma
orsak till sth 10 nämns vid infart till Ösby från Svalnäs.
1932 fanns denna begränsning kvar i Ösby men inte i Stocksund,
troligen därför att ny säkerhetsanlägging installerats.
SRJ tidtabellsbok del A gällande fr o m den 22 maj 1937:
Lok nr 27 - 29, ee och 34 fick ej framföras
på linjerna Ösby - Eddavägen/Näsbypark
och över rörliga bron vid Åkersberga. För
denna bro fanns också begränsningar i tillåten
last på godsvagnar av olika typer [tdt 1937].
Hastigheten var normalt 60 km/h för
ångtåg och 55 km/h för elektriska tåg.
[tdt 1937] Undantag var bland annat
Stockholm Ö - Ekeby, ångtåg
55 km/h
Austro-Daimlermotorvagnen nr 103 fick köra
85 km/h, dock gällde nedsättningar bl a i kurvor. Denna
vagn fick inte gå till Eddavägen eller Näsbypark.
1942 fick motorvagnar 1104 (Y) och 1105 - 1107
(X) fick köra med 80 km/h [sid 10]. X betyder motorvagn (med
explosionsmotor) vilken kan medföra släpvagn. Y var
motsvarande men utan släpvagns- möjlighet [sid 7]. Elmotorvagnarna
betecknades uppenbarligen inte med X! [tdt 1942]
Hastigheten hade 1942 generellt höjts till
60 km/h [tdt 1942].
I 1954 års tidtabell gällde i allmänhet
75 km/h för elektriska tåg. För förbränningsmotorvagnarna
1104 - 1107 80 km/h på de flesta sträckor bortom Dj
Ösby. Om man hade släpvagn gällde dock 60 km/h. Rälsbuss
1108 - 1109 fick köra 75 km/h bland annat Dj Ösby - Norrtälje.
Med släpvagn nedsattes sth till 70 km/h. Det påpekas
också, att på station utan utfarts- eller dvärgsignal
framför utfartsväxlarna var sth genom växlarna 40
km/h.
(där föraren skulle ge signal med ångvissla/motsvarande)
[tdt 1937 sid 16]
I tabellen finns en kolumn platsens art;
i de allra flesta fall handlar det om vägövergångar.
På sträckan Ösby - Ekeby, i riktning
mot Stockholm, fanns ett lystringsmärke (exakt placering
inte angiven) där platsens art är megafon.
Det finns en anmärkning Signal gives endast av
ensam elektrisk motorvagn som saknar "dead men's grip" (sic!).
Kan det tänkas att megafonen var det som vid SJ brukade kallas
tågankomsttelefon, alltså en mikrofon som fångade
upp tågets visselsignal och återgav den i en högtalare
på tågexpeditionen? Att endast ensamma motorvagnar utan
dödmansgrepp skulle vissla är egendomligt. Kanske var det
"lokalvagnen" Ösby - Ekeby som avsågs??? Megafonen nämns
i tidtabellsboken 1929 men inte 1924.
Det framgår också att tåg från
Näsbypark skulle ge signalen "tåg kommer" två
gånger vid infartssignalen till Dj Ösby, även
om infartssignalen visade körsignal. Något lystringsmärke
fanns inte där.
I 1942 års tidtabell fanns bestämmelserna
om "tåg kommer" oavsett signalbild vid Dj Ösby, lystringssignal
från ensam vagn utan dödmansgrepp vid megafonen mm
inte kvar.
I tillägg nr 11 till tidtabellsboken del I oktober 1923 föreskrivs
att signalen tåg kommer
vintertid skall ges vid signalpålar
före en korsning med timmerväg mellan Rånäs
och Knutby. Sådana pålar nämns även i själva
tidtabellen; kanske var det en tidig form av lystringsmärken?
[tdt 1937 sid 21]
Ett antal platser hade växlar
låsta med kontrollås, men ingen huvudsignal. De
fick, enligt beslut från Väg- och vattenbyggnadsstyrelsen,
vara ständigt obevakade. Det gällde bland annat Experimentalfältet,
några platser på Djursholmslinjerna,
och ett antal grusgropsspår och lastplatser på
norra delen av SRJ nät. Samtliga platser hade hastighetsnedsättning
till 40 km/h, så att föraren kunde observera växelskärmen.
Vid Experimentalfältet fordrades dock ingen hastighetsminskning,
eftersom växeln både var låst med kontrollås
och "så förbunden med den automatiska linjeblockeringen"
att blocksignal H2 visade stopp om växeln var omlagd.
Sidan uppdaterad den 31 januari 2021