Elektrisk järnvägsdrift
Roslagsbanans kraftverk vid Stocksund
Vattenfallskommittén: Preliminär rapport om vattenkraft för järnvägsdrift, juli 1901
Bohusbanan delen Göteborg - Uddevalla
SJ-skrifter om elektrifiering, matningsstationer och eldrift
Elektrifieringen av statens järnvägar Två orienterande föreläsningar 1924
Kungl Järnvägsstyrelsens skrivelser till Kungl Maj:t angående elektrifiering av Malmölinjerna 1930 Ångelinjerna 1932 Västkustbanan 1933 Hässleholm - Veinge och Åstorp - Mölle 1933
The Swedish State Railway Electrification,
1933
Öfverholm, Ivan: Die Umformerwerke für den elektrischen
Zugbetrieb der schwedischen Staatseisenbahnen, 1936
The Means for Supplying Electric Energy to
the Swedish State Railways, 1938
Statsbaneelektrifieringens inmatningsstationer,
1939
Svensk statsbaneelektrifiering år 1942
Thelander 1950: Den svenska statsbaneelektrifieringen och dess betydelse för transportekonomien
Thelander 1956: Analysis of competitive relations between railway operation systems. Thelander berättar att han på världskraftskonferensen 1947 presenterat en rapport som jämförde eldrift och ångdrift. Från franska delegationen hade påpekats, att Thelanders beräkningsmetod underskattade eldriftens fördelar, och detta hade han nu beaktat. Skriften från 1956 fokuserar dock på att jämföra eldrift med användning av dieselelektriska lok. När det gäller val av eldriftsystem skriver Thelander på sidan 49 att "the 16 2/3 c.p.s. single-phase A.C. systems have become so predominant that their expansion appears to be natural". Även 50 Hz-drift behandlas dock i rapporten.
Ullerfors: Recording Car for the inspection of overhead contact lines, 1951 Mätvagn för kontaktledning.
Ritningar
Elmatning
Kontaktledning
Startsidan