Vägskydd
1930 gav Kungliga Järnvägsstyrelsen ut en broschyr
med information för vägfarande. Där framgår vilka anläggningstyper som förekom
vid den tiden.
Nedan några exempel på skyddsanordningar:
Bemannade grindar infördes tidigt. Bilden ovan, från Sveriges Järnvägsmuseum, visar övergången
vid Systrakvarn på Västra Stambanan nära Stenstorp. Röda skärmar på grindarna och
den vridbara lyktan till vänster om vägvakten signalerade "stopp" mot banan när
vägen var öppen och grindarna istället spärrade spåren. Vid privata s k ägovägar
fanns ofta grindar som vägfarande själva skulle öppna och stänga. Nedan ett exempel
på ägovägsgrindar av järn [1919 betänkande , bild 26] men vanligen var alla grindar
av trä.
Ovanstående bild från Sveriges Järnvägsmuseum visar kraftiga grindar
för att spärra en bred väg. Stora kustlandsvägens korsning med Dellenbanan vid Idenor utanför Hudiksvall
Senare gick man över till så kallade svängbommar, som var mer lätthanterade än de gamla grindarna. Eftersom svängbommarna i allmänhet svängdes bort från banan när övergången öppnades för vägtrafik, försvann risken att ett tåg kunde köra sönder grindarna om vägvakten inte var alert eller inte hade fått besked om ett extratåg. Bilden är tagen 1976 vid Grönälven på Nora Bergslags Järnvägs Bredsjölinje. Detta var troligen den sista platsen i Sverige där traditionell vägvaktstjänst förekom ute på linjen. Bevakningen upphörde när banan 1977 delvis spolades bort av vårfloden och lades ned. På en del stationer eller f d stationer fanns det ytterligare några år vägvakter avlönade enligt vägvaktsavtalet. Kvarvarande manuella vägskyddsanläggningar har därefter bemannats av järnvägspersonal som även haft andra arbetsuppgifter.
Mekaniska bommar kan manövreras på avstånd. För att varna vägfarande finns - utöver
vridlykta och vridbar vägsignalskärm - en klocka på bomstativet. Nyland 1946 [Sveriges
Järnvägsmuseum]. Nedan en bild från Söder Mälarstrand i Stockholm, troligen på 1910-talet.
Skylten uppmanar passerande att stanna när klockorna ljuder eller bommarna är fällda
[1919 betänkande, bild 68]
Det fanns en mängd varianter av skyltar, t ex "Stanna här då bommarna äro fällda",
"Observera! Vägbommar 150 meter längre fram vid järnvägsövergången", "Stanna då
klockan ringer! Obs. Strafflagen kap.19" [1919 betänkande sid 80
f]. Varningsskyltar vid grindar var ursprungligen gröna [Teknisk-ekonomisk redogörelse för Västra Stambanan, 1872]
Ovan en detaljbild på ett fällbomsstativ med ringklocka och vridlykta. På grund
av avståndet mellan bom och spår har man monterat en separat vridlykta - med vägsignalskärm
- invid spåret, Bommarna var vanligen målade i rött och vitt. [Sveriges Järnvägsmuseum].
SJ tillsatte 1916
en utredning om säkerhet vid plankorsningar, och de rapporterade
1919 angående nuläget att grindar vid bevakade övergångar målas
vita, "bommarne målas på en mängd olika sätt, än röda och vita, än gula och blå
och detta senare antingen i fält eller i spiralvridning. Det vore önskligt, om härvid
kunde användas de nationella färgerna gult och blått". Helst hade man velat så
målning
i riksblått och riksgult, men för att göra bommarna mer framträdande bedömdes det
bättre att använda en mer organgegul och en mörkare blå färg. Nedan syns exempel på spiralmålade
bommar, antagligen röd-vita eller blå-gula. Bilden är tagen vid Vaksalagatan
i Uppsala, och där hade man bommar både över banan och över gatan [Siemens &
Halskes skrift "Elektrische Stellwerke für Weichen und Signale", 1915, sid 104]
Spiralmålade bommar i Huddinge. Vridlyktor men inga vägsignalskärmar [Järnvägsmuseet]
Senare bytte man till röd-gul målning [1948 Betänkande]
På Höganäsbolagets internspår användes höj- och sänkbara kedjor för att spärra av
vägkorsningar. Det framgår inte av bilden hur kedjorna manövrerades, men troligen
sköttes de av växlingspersonalen. Bild från ca 1910, Järnvägsmuseet, Nybergska
samlingen
Vid korsningar med mycket fotgängare används gångfållor för att göra förbipasserande
uppmärksamma på eventuella tåg. Denna installation fanns vid SJ 1 bansektion, alltså
troligen någonstans på sträckan Krylbo - Stockholm [Sveriges Järnvägsmuseum]
Varningsskyltar fanns av olika slag, de standardiserades under 1920-talet. Kryssmärket
ovan till vänster är antagligen från Stockholm - Roslagens Järnvägar [Sveriges Järnvägsmuseum]
Det troligen USA-influerade kryssmärket kombinerat med gasljussignal i mitten ovan
är ett utsnitt från en SJ-ritning daterad 1922. Dessa kryssmärken hade orange bakgrundsfärg.
Till höger ovan syns det senare standardutförandet på en SJ-ritning från 1924; ljudsignal
och gasljussignal. En statlig kungörelse, 1924:318, slog fast denna utformning av kryssmärken, som fortfarande skulle vara brandgula. Äldre former av kryssmärken kunde få vara kvar fram till 1930.
Amerikanska kryssmärken, annons i Railway Signaling oktober 1931. Just dessa kryssmärken levererades utrustade med en roterande skiva som ställde sig i rät vinkel mot vägen för att visa stopp. Skivan är monterad t ex på signalstolpen längst fram till vänster.
I kunglig kungörelse 1933:469 slogs fast att kryssmärkena i Sverige i fortsättningen skulle vara gula. Detta berodde nog mest på att man lyckats få fram bättre reflekterande gul färg. Brandgula kryssmärken kunde få vara kvar fram till den 1 maj 1934.
Betänkande SOU 1933:7 som låg till grund för detta beslut.
Nedan gult kryssmärke med ett annat utförande av ringklocka, och på högra stolpen
även elektriska ljussignaler [1948 Betänkande]
Det fanns även "halva" kryssmärken med texten "Järnväg". Dessa kunde användas istället för lokmärke.
Ett kvarglömt sådant fotograferade jag på 1970-talet.
Mer om ljus- och ljudsignaler
Gemensamt förslag från Väg- och vattenbyggnadsstyrelsen
och Järnvägsstyrelsen (SJ) om kryssmärken, ljus- och ljudsignaler mm, 1923.
Såvitt jag vet genomfördes detta förslag
Ovan syns dimensioner och målning av den första typen av standardiserade kryssmärken
(SJ 1923). Skylten med "Fara..." skulle sättas upp när en övergång tillfälligt var
obevakad. Detta förekom främst nattetid, även på huvudlinjerna, men endast vid korsningar
med obetydlig landsvägstrafik. Det fanns även en variant med "Grindarna ur bruk".
Innan kryssmärkena infördes hade man ofta haft rektangulära tavlor med varningstext.
Dessa kunde göras om till kryssmärken. Järnvägsstyrelsen skrev den 23 maj
1923 till SJ-distrikten om detta: "...ändras ... genom delning av förstnämnda tavla
på längden, uppborrning av nya hål för upphängningen samt ommålning". Kryssmärkena
skulle sättas upp på stolpar tillverkade av kasserade räler. Befintliga rektangulära
tavlor skulle successivt bytas mot krysstavlor och sedan sändas till centralverkstaden
för att där förvandlas till kryssmärken. Beslagsdelarna för faststättning skulle
bifogas [dnr 501/21].
Kryssmärken och säkerhetsanordningar vid själva korsningen var järnvägens ansvar. Triangelformade förvarningsmärken mm sköttes däremot av väghållaren. Röda trianglar började sättas upp omkring 1920, till en början utan lok- eller grindsymbol. Sedan kom det trianglar med lok- eller grindsilhuett fastsatt i hålrummet inuti triangeln. Från 1932 skulle triangeln ha en gul bakgrund. Innan triangelmärkenas tid hade det i viss utsträckning funnits runda blå tavlor med vit grindsymbol. Wikipedia
I tättbebyggt område och på landsvägar av större betydelse krävdes i allmänhet bommar
eller grindar. Bommarna måste fällas manuellt, men det fanns inget krav på att den
som skötte fällningen skulle kunna se vad som hände på korsningen. Roslagsbanan
införde 1911 automatiska bommar vid Mormors grind norr om Stocksund, men fick snart
order från Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen att återgå till manuell fällning. En
person vid namn Westfelt fortsatte dock att på SRJ utveckla och testa helautomatiska
bommar (dock inte i skarp drift). SJ framförde 1927 en del
kritiska synpunkter på Westfelts "självstängande bommar".
Nya lösningar kom på 1950-talet
1949 kom ett förslag till vissa ändringar i skyddsanordningarna, och från början
av 1950-talet började nya former av bommar och signaler att införas. Det blev tillåtet
att använda halvbommar, och det krävdes inte längre dispens för att installera automatiska
bommar. Denna bild från 1959 visar en korsning vid Nynäsbanan med den nya typen
av helbom och kryssmärke [Sveriges Järnvägsmuseum]. Det nya utförandet av signaler och
kryssmärken infördes fullt ut i samband med omläggningen till högertrafik 1967.
Signalering mot banan
Vid anläggningar med mekaniska fällbommar fanns ofta vridlyktor och vridbar bomsignaltavla
av den typ som syns på ritning och bilder ovan. Sådana anordningar var troligen
inte lagstadgade, . På bangårdar förekom det att man ordnade förregling mellan bommar
och huvudsignaler, men en del sådana beroenden togs senare bort eftersom de medförde
orimligt lång avspärrning av vägen. Ljus- och ljudanläggningar hade från början
inga signaler mot banan, men när man på 1930-talet började köra med lätta rälsbussar
som inte säkert kortslöt spårledningarna sattes det på många ställen upp kontrollsignallyktor
som visade fast eller blinkande brandgult sken mot banan samtidigt som signalerna
mot vägen blinkade rött. Där automatiken kunde kopplas bort i samband med växlingsrörelser
förekom också röda stopplyktor.
I slutet av 1950-talet ändrades också signaleringen mot banan enligt de principer
som i stort sett fortfarande gäller:
Förslag från SJ 1955
Normer från SJ drifttjänstbyrå 1957
Kompletterande direktiv från Kungliga
Järnvägsstyrelsen 1958
Invändningar från TGOJ
[Samtliga dessa länkade dokument från VoV handlingar, Riksarkivet]
Källor
[1919 Betänkande] "Betänkande och förslag rörande åtgärder och bestämmelser
vår vinnande av säkerhet för trafiken å väg vid korsning med statens järnvägars
spår i samma plan", 1919 [Riksarkivet]
[1948 Betänkande] "Betänkande... avgivet av 1948 års utredning angående järnvägskorsningar,
del 1: Förslag", 1949
[Hjortzberg 1922] Hjortzberg, Y: "Grindbevakningsproblemet", Sveriges
Enskilda Järnvägars Ingenjörsförbund meddelande nr 66, 1922, sid 63 - 76
[Windahl 1922] Windahl, E.G.: "Grindbevakning och dess ersättande med automatiska
anordningar", Sveriges Enskilda Järnvägars Ingenjörsförbund meddelande nr
66, 1922, sid 77 - 92
SJ vägskyddsanläggningar 1940, förteckningar
Föreskrifter för ban- och grindvakter i 1862 års tjänstgöringsreglemente
SJ vägvaktsinstruktion (vävi) 1923 1959
SJ väg- och platsvaktsavtal (Vakta) 1969
Föreskrifter för mörkläggning i SJ civilförsvarsbestämmelser 1949 ger på sidorna 38 - 39 en översikt över de olika typerna av bomsignallykor och ljussignaler mot vägen.
SJ föreskrifter för tillsyn och vård av automatiska säkerhetsanordningar vid vägkorsningar, 1952
Bilder från 1950-talet, vägskyddsanläggningar
i Sydsverige
Ljus- och ljudsignaler
Jordberga - exempel på vägskyddsinstallation
vid en 600 mm industribana 1958
Startsidan
Sidan uppdaterad den 15 augusti 2024