Järnvägen under andra världskriget - rullande materiel
Skador på personvagnar i specialtåg
oktober 1941 - december 1942
december 1942 - juli 1943.
Sönderslagna fönsterglas, saknade dricksglas och karaffiner, slagsida, frusna vattenrör, skador på grund av överbelastning
Dragstångsbrott sept - okt 1940
Köksvagnar
(ombyggda resgodsvagnar, beskrivning i der Fourier 1943)
1941, januari - februari:
Sex tyska köksvagnar Pw4ü för specialtåg Trelleborg - Oslo / Narvik. Revisionsfrist överskriden. Revideras av SJ, får
samtidigt standardtransformator som komplement till generatorn för belysning.
Olämpligt att kökspersonalen spolar vagnen invändigt - nedisning uppstår. Kockarna bör också undvika att stänka vatten på de elektriska kaminerna.
1941, juli - oktober:
Fyra köksvagnar ej revisionsmässiga, alla får dock elvärme. Kapten Sasse: Enligt die Eisenbahn-Küchenwagen-Abteilung är elvärme ej absolut nödvändig,
man kan ändå hålla värmen genom att ständigt elda i lilla spisen.
1942 februari: Frekventa varmgångar Narvik - Helsingborg. Troligen inte sabotage. Varmgång även efter åtgärder vid huvudverkstaden i Helsingborg
1942 april: PM ang tyska riksbanans köksvagnar, som framföras genom Sverige DR vill hyra svenska boggier till sina köksvagnar för att slippa "de ideligen återkommande varmgångarna"
1942 juni - oktober Byte till svenska boggier och andra åtgärder på tyska köksvagnar
1942: Hästskotrafiken Trondheim (Drontheim) - Narvik via Inlandsbanan. För den svenska sträckan avdelades i april fyra svenska köksvagnar C3d. Muggar, tallrikar mm levererade av Kockums järnverk i Ronneby. Från och med september istället två tyska köksvagnar, men en av de svenska skulle t v stå som reserv i Östersund.
1943: den 28 mars blev en tysk köksvagn frånkopplad i Långsele (varmgång?). Förvirring uppstod om vem som skulle vakta kockarna. Militärbyrån dröjde med besked eftersom det var söndag. Dock lämnades kockarna aldrig obevakade.
1943 sept - okt: Hyra för vagnsboggier, byte belysningsregulator
1944 februari: Vagnarna återställs i ursprungligt skick
Ångfinkor för sjukhuståg
1942: Tre ångfinkor per tåg behövs. Svårt med kolning genom taket på¨tyska ångfinkor.
Transporter på tyska djuplastningsvagnar typ SSt mm
Nov 1942 Tre SSt-vagnar från Danmark via Sverige till Narvik
1942-1943 SS-vagnar kan, med vissa restriktioner, framföras Trelleborg - Riksgränsen
Febr 1943 Avlyssnade samtal mellan tyska legationen i Stockholm och Köpenhamn viktigt med kamouflage av lasten - nej, vagnarna går tomma, utrustningen transporteras annan väg
Juni 1943, rapport från stationsinspektorn i Storlien SSt-vagn Kristiansand - Narvik "uppbar ett fundament, antagligen till en större pjäs"
Juli 1943 Totalt 16 SSt-vagnar med pansartorn Sassnitz - Trelleborg - Kornsjö, tyske transportofficeren har ombesörjt maskering genom övertäckning av lasten [uppenbarligen på svensk begäran]