Järnvägen under andra världskriget - 1944
Vissa webbsidor innehåller flera handlingar och följer därför inte alltid tidsordningen fullt ut
1944
Plan för avveckling av ledsagad post- och kurirtrafik. Utan årtal, men avser troligen 1944
Januari 1944
Rapport från färd med sjukhuståg. I Krylbo uppehåll för utdelning av gåvor genom tyska legationen. Samtidigt stannade en transport med norrmän på stationen. Olika uppfattningar om eventuellt demonstrerande norrmän.
Februari 1944
Till transporofficeren, tyska legationen:
Reglering av persontrafiken från, till och via Norge: I genomgående svenska vagnar blir på sträckan i Norge platser reserverade för Wehrmacht och Reichskommissariat. Resenärer från Sverige körs bort från sina platser. Oacceptabelt, plats behövs för resenärer."av nordisk nationalitet". Om detta inte åtgärdas kan Sverige införa platsbiljettvång på svenska sträckan och då starkt begränsa utrymmet för tyska resenärer.
Alterneringsplan för tågfärjorna Trelleborg - Sassnitz
Maj 1944
General Thörnell önskar underlag för
historik över åtgärder som vidtagits för att stärka försvarsberedskapen 1937 - 1944
Juli 1944
Transport av kol, koks och cement till Norge Härnösand/Sundsvall - Trondheim och Luleå/Gammelstad - Narvik. Antal vagnar och ton första halvåret 1944.
Transiteringsförbud för kol, koks och cement till Norge fr o m augusti.
Person- och godsvagnar behövs för
rörliga avlusningsanstaler. Minst en vagn (SWB H) ombyggd.
September 1944
Stoppade och återsända vagnar med Wehrmachtsgut, destination Finland, den 3 - 11 september Kolumnen "Sign" avser
Gattungsbezirk
Vagnar med Wehrmachtsgut destinerat till Finland, återsända till Helsingör den 5 - 11 september
Lista över vagnar från Boden C till Helsingborg F, början av september Kolumnen "Ägare" avser
Gattungsbezirk
Tyskt sjukhuståg Torneå - Charlottenberg, Rapport från kontrollofficer: Tågpolis kullkastades av demonstrerande internerade ryssar utanför Krampen.
Ytterligare rapport om händelsen: Bevakningsman: Inga ryssar anhölls "emedan vi ej önskade använda våra vapen och därigenom åstadkomma allvarligare intermezzon än de redan inträffade". Enligt lägerchefen utlöstes händelsen av att ryssarna hindrades passera på landsvägen, och tyskar "munhuggos med ryssarne". Utlänningskommissionen vill få SJ att förbjuda uppehåll för tyska transporter vid lägret.
Tyskland har stort behov av sågat virke, vill lasta i Hällefors och Bestorp för transport till Otterbäcken och Kristinehamn, därifrån på båt till Bremen. Kan tyska vagnar i Sverige sättas in i pendeltrafik? SJ godstrafikbyrå: Svenska vagnar behövs för inhemska transporter och öppna tyska vagnar förekommer numera mycket sällan
Färjetrafiken Trelleborg - Sassnitz ställs in fr o m den 27 september eftersom utländska fartyg inte längre får anlöpa Trelleborg samt att krigsläget har skärpts.
Oktober 1944
Kungl Järnvägsstyrelsen till rikstrafikministeriet i Berlin:
Bestämmelser och föreskrifter gällande transporter för tyska krigsmakten (personal och gods) upphävs. Avräkningsbestämmelserna fortsätter gälla tills vidare, främst för att reglera ersättning för sjukhuståg. Svar från DR: Krigsmaktens är införstådd med detta. DR antar att de rabatterade priserna för sjukhuståg fortsätter gälla.
Finskt lok i Torneå undgick att beslagtas av tyskar, användes för transport av militär och utrustning från Röyttä till fronten. Ved och vatten ordnades av personal i Haparanda. Vattentagning möjliggjordes genom att, under pågående krigshandlingar vid bron, en man ur stallpersonalen gick ut på Torneälvsbron och startade pumpen. Efter ungefär en vecka var tyskarna fördrivna, och loket kunde återvända.
November 1944
Sjukhuståg Riksgränsen - Helsingborg F / Malmö F transitering via Trelleborg - Sassnitz inställd
Kommentarer till rapporter från färd med sjukhuståg
- Laz 755 Narvik - Helsingborg den 13 - 15 nov: Kontrollofficeren bör vara läkare som kan bedöma de sårades medicinska tillstånd,
detta för att kunna bemöta "de ideligen återkommande ryktena om missbruk" av sjuktransporter. Folkskollärare mindre lämplig.
- Laz 744 tomt Oslo - Narvik, på återvägen omdirigerat till Helsingborg enligt UD direktiv - sjuktransport Nordnorge - Sydnorge medges inte längre.
Suboptimal vattentagning störde tågföringen.
SJ till tyska legationen:
Transitering av lasarettståg. Vagnanhopning i Helsingborg, färjetrafiken inställd troligen på grund av "Abwehrmassnahmen" i Helsingör.
Järnvägsmannaförbundet protesterar mot försäljning av varor till internerade tyska soldater
vars tåg gör uppehåll i Krylbo. Medlemmar har observerat försäljare från lokala butiker i aktion på plattformen.
Transportchefen har arrangerat inköp av tobak, tofflor till fotskadade soldater mm, och menar att ingen ytterligare
försäljning förekommit. SJ militärbyrå tror dock mer på de lokala järnvägsmännens iakttagelser, men påpekar också att bestämmelserna
för transport av internerade inte är samma som för transitering.
SJMF avdelning 51 hade redan tidigare reagerat på händelsen, och lade huvudansvaret på den svenske militäre befälhavaren på tåget; "...att svensk militär i befälsställning... nedgradera sig till springpojkar för att stå på god fort med dessa av en hel värld så hatade människor, som lånat sig till vilka handlingar som helst...". SJ påpekar att "vissa transporter av
internerade amerikanska och engelska flygare varit förknippade med nästan identiskt samma företeelser, som nu påtalats".
Framtidens stridsvagnar blir tyngre. Nuvarande O-vagnar kommer inte att klara transporterna.
December 1944
Norska
polistrupper hade fälttjänstövning i Dalarna.
Vid återfärden blev en Bo4-vagn nedsölad. Norska legationen beklagar och betalar.
Startsidan