Vissa webbsidor innehåller flera handlingar och följer därför inte alltid tidsordningen fullt ut
Sammanställningar över transporter för tyska krigsmakten. Även en del civila tyskar har medföljt, exempelvis skådespelare, artister och från KdF (Kraft durch Freude).
Januari 1940
Den 10 januari sammanstötning vid Yttersjön - mötande tåg stod ej hinderfritt. Ett B-lok och fyra vagnar skadades. Efter två timmars arbete av hjälpvagnspersonal från Vännäs var sträckan åter klar för trafik. En av vagnarna, typ Gsh, "undanskaffades" vid sidan av spåret och "kommer att upptagas på spår omedelbart efter pågående koncentreringstransporter". Enligt Säkerhetstjänsten 1940 sid 11 hade tågklareran tyckt sig kunna se att tåget inkommit hinderfritt.
Mars 1940
Militärtåg Karungi - Boden och på stambanan söder om Älvsbyn blir ofta så tunga att dubbla lok krävs. Ofta skulle enkelt lok räcka om man minskade med en eller två vagnar och körde ytterligare "ett eller annat tåg", anser SJ distriktschef i Luleå.
April 1940
Tågfärjan Malmö kvarhölls i Köpenhamn den 9 - 20 april, rapport från förste styrman
Riksgränsenområdet snöstorm, ångslunga kommer från Östersund. Transport av 129 engelska civilfångar till Gällivare, 70 sårade tyskar till Bodenområdet. Tyskarna vill ha svenska ånglok och vagnar samt elkraft till fältlasarett i Björnfjell. SJ bryter strömmen när Rödakorstågslok återgått till Riksgränsen. Snöröjning pågår, sedan skall sjukhuståg kunna skjutas omkring en km in i Norge och hämta sjuka, kvinnor, åldringar och barn. Tjänstetelegram den 21 april: Lok + två vagnar hämta sjuka etc i trakten av Björnfjell.
Vad gäller vid transitering av varor genom neutralt land till eller från ockuperat område? Östen Undén analyserar frågan utifrån 1907 års Haagkonvention och Nederländernas agerande under världskriget 1914 - 1918..
Militärtransporter den 9 - 21 april, ordnade på framställning av militär myndigheter i Kiruna och Riksgränsen. Loktåg och rälsbusståg. Od-lok och rälsbuss till militärens i Rikskgränsens disposition.
Tysk militärtransport Trelleborg - Riksgränsen. Rapport från Nydell. Snöstorm, fastkörning, urspåring, smetigt bemålade vagnsfönster, påskruvad bajonett olämplig. Sex dygn med dåliga tvätt- och liggmöjligheter för svensk personal.
Transport av ca 150 svenska sjömän Riksgränsen - Kiruna, 600 tyska sjömän Riksgränsen - Oxelösund. Anländer med marsch längs norska malmbanan den 20 på morgonen. Bevakning att ingen sjöman lämnar tåget vid stationsuppehåll eller lämnar fönstrens förskärmning. En vagn kan gå till Björnfjell för att hämta sjuka sjömän.
Transport av flyktingar Vassijaure - Oxelösund den 21-23 april. Tyskland betalar för de 577 flyktingarna, men kan inte lämpligen debiteras för den svenska bevakningsstyrkan om 89 man. Istället bör SJ och TGOJ krediteras "från vederbörande svenska myndighet".
Transport av tysk sjukvårdsmateriel och sanitetspersonal Trelleborg - Riksgränsen
Norsk rullande materiel bl a två ånglok står i Charlottenberg och blockerar. Bör transporteras till Orsa och ställas upp där. Den norska personalen kommer att beordras till annan plats. [Materielen kvarhölls i Sverige som pant för svenska vagnar som blivit kvar i Norge]
Arvika - Charlottenberg och Ed - Kornsjö: Genomgående personvagnar ersätts av pendeltåg med avskärmade fönster och låsta toaletter. Syfte: Hindra resande "vinna kännedom om militära åtgärder". Utländsk personal får inte framföra tåg. .
Maj 1940Anweisung für die deutschen Verkehrskontrollen zur Abrechnung der gestundeten Transporte der deutschen Wehrmacht im Verkehr mit Norwegen über Schweden (beräkning av ersättning till SJ)
Skador på personvagnar i specialtågen, juli - november. Fönsterglas, klosett-trattar mm, attesterat av tysk kapten.
Augusti 1940
Tyska transitotransporter den 27 juni - 31 juli.
Tågsätt för transport av tysk militär överbelastas genom att packlådor, säckar, paket etc medföres i personvagnarna. Redan vid avgång från Trelleborg den 9 juni hade en av vagnarna slagsida på grund av ensidig överbelastning. Efter en och en halv timmes gång var slagsidan så stor, att omlastning och fördelning på de övriga vagnarna blev nödvändig. Vid ankomst till Olskroken hade ytterligare en vagn fått slagsida, och även där måste omlastning ske. Den tyske transportofficeren uppmanas be stationsofficerarna att se till att tunga saker lastas i de resgodsvagnar som medföljer tågen.
Transporter Petsamo - Salmi - Haparanda, bland annat för svenska försvaret, borde kunna ske på järnväg i större omfattning. VR har presenningsbrist, men svenska SJ kanske kan låna ut.
Extratåg för tysk militär Storlien - Narvik augusti - oktober
Rapport från tysk transport Storlien - Riksgränsen den 3 - 4 augusti. Flera nödbromsningar på grund av olämpliga nödbromsventiler i norska vagnar. Vid ett tillfälle hade en soldat fastnat med axelklaffen i ventilen. Mörkläggning ej möjlig - inte bra.
September 1940
Överenskommelse om transport av tysk militär med hemresepermission. Från någon gång efter den 15 sept ett tåg om dagen Kornsjö - Trelleborg, två tåg i veckan till och från Narvik. Redan den 12 och 14 sept dock tåg för permittenter Oslo - Helsingborg. Gevär och manskapspistoler transporteras i särskilda vagnar, som från Helsingborg skickas i förväg. Påteckning: Avbrott i alla tyska transporter önskvärt tiden 20/12 - 10/1.
Narvik: Instängda malmvagnar (lastade och tomma) bör återsändas till Sverige
Tyske transportofficeren till svenska utrikesministeriet: Missuppfattning från SJ att maximalt 5000 man får transporteras i Hästskotrafiken.
Tysk militärtransport via Inlandsbanan den 16 - 19 september. Betänkligt lutande Vagnar. Vattenbrist. Vagn för tysk kökspersonal avkopplas.
Tre DR-chefer kommer till Sverige, skall åtfölj, skall åtfölja generaldirektören under en resa genom Norrbottens län. Myndigheterna i Trelleborg har fått besked att besökarna inte skall kroppsvisiteras.
Extratåg för tysk militär skall den 29 september gå Kopperå - Storlien - Bräcke. Tåget består endast av en norsk förstaklassvagn. I Bräcke kopplas vagnen till tåg 94 till Narvik. Återfärd samma väg från Narvik den 5 oktober.
Kapten Kittel blir ny stationsofficer i Trelleborg.
Oktober 1940
Personvagnar framfördes till Narvik för första gången den 2 augusti, sedan Nordalsbron förstärkts. Viss oklarhet kring formaliteter.
Tysk transport rullade från Riksgränsen mot Gällivare utan svensk kontrollpersonal. SJ militärbyrå hade missat att underrätta försvarsstabens kommunikationsavdelning.
Svenska personvagnar i trafik till Tyskland och Norge. Tågsammansättningar. Berlin bombas, Oslo, Trondheim och Narvik kan bombas - bör SJ ta denna risk? "Vem blir ansvarig, om skada skulle träffa vagnarna?"
Svensk resgodsvagn slopad efter skada i Narvik. Hur mycket skall NSB debiteras?
Fem tyska ångare sätts in för transport av tysk militärpersonal Sassnitz - Trelleborg och omvänt
Några planerade transporter september - november
November 1940
För tysk militär i uniform skall undantagsvis genomföras en transport Charlottenberg - Svartå - Örebro - Krylbo - Långsele - Boden - Torneå.
Omfattande stölder från tyska materieltransporter. Den svenska kontrollpersonalen förstärks därför, dock ej vid hästtransporter (viss osäkerhet om årtal)..
Statsbanetrafiken under det gångna krigsåret. Föredrag av SJ generaldirektör Dahlbeck.
December 1940
Tyska permittenttåg får i fortsättningen inte passera station där svenskt permittenttåg stannat för utspisning. Tysk transport i personvagnar vållar protester från svensk personal transporterad i godsvagnar med dålig uppvärmning.