En av Kung Maj:t 1904 tillsatt kommitté. Lämnade förslag till lag om koncession, förordningar för byggnad och underhåll, rullande materiel, drift (inklusive signalföreskrifter), plankorsningar med vägar mm.
Betänkande och förslag rörande säkerhetsbestämmelser för driften å järnvägar med huvudbanas karaktär.
Även denna kommittés, i förhållande till Malmslättskommissionen nedskalade, förslag visade sig bli alltför kostsamt. Efter omarbetning resulterade det dock 1923 i förnyad säkerhets- och signalordning.
Delar av betänkandet återges nedan.
Innehållsförteckning. Allmänna bestämmelser Förslag Motivering Drifttjänstens ledande och övervakande i allmänhet Förslag Motivering Banans klarhållande för rörelsen Förslag Motivering Anordnande och inställande av tåg Förslag Motivering Tågs sammansättning och utrustning Förslag Motivering Samverkan mellan blockställen för tågrörelsens tryggande Förslag Motivering Tågs expedierande å driftplatser Förslag Motivering Tjänstgöringen å tåg samt tågs färd mellan och å driftplatser Förslag Motivering Tågförseningar och ändringar i tågs inbördes ordningsföljd Förslag Motivering Tågmissöden, tågolyckor eller tillbud till dylika händelser Förslag Motivering Växling Förslag Motivering Vagnuttagning Förslag Motivering Rörelser med småfordon Förslag Motivering Undantagsbestämmelser Förslag Motivering
Bilagor
Sakregister
Signaler å tåg, fordon och småfordon
Signaler med lokvissla. Handsignaler. Signaler med signalhorn eller signalpipa. Knalldosor.
Motivering till signalordning och verkställighetsbestämmelser
Genomfartssignal, lokomotivförareföreningens synpunkter
Genomfartssignalen, protokoll från sammanträde med sakkunnige
Bland nyheterna i förslag till signalordning kan (kortfattat och starkt förenklat) nämnas
* vitt sken i t ex försignaler ersätts med grönt
* grönt sken i betydelsen "varsamhet" ersätts med brandgult
* trebegreppsförsignaler och genomfartssignaler liknande de som vid denna tid på prov användes mellan Stockholm och Södertälje.
* möjlighet att använda ljussignaler
* termen semafor döms ut
* INTE gå över till att signalera huvudtågväg med flera vingar/sken och sidotågväg med en vinge/ett sken (som i Norge och som föreslagits av Malmslättskommissionen)
* nya signaler med lokvisslan, bl a "beredd" och "har korsande tåg inkommit?"
* lokvisslorna måste bli mer pålitliga, så att de inte "släpper ljudet, varigenom en påbörjad signal kan förlora sin innebörd eller få en annan innebörd..."
Utredning angående ifrågasatt införande av ny handsignallykta mm
Bilaga A Kommitténs protokoll vid sammanträde med sakkunnige angående skyldighet för vissa vakter att vara anträffbara med telefon
Sidan uppdaterad den 18 december 2018